Fra barn til voksen

- Fint å bli voksen! Men litt skummelt også. Det er visst på tide at jeg setter meg litt mer inn i sykdommen min, medisinene og alt rundt det, fortalte Emma (17 år).

En kvinne som viser en kvinne noe på papiret

​Kanskje må du ha oppfølging på sykehus også som voksen? Da kan det være greit å vite hva du kan forvente av overgangen fra barneavdelingen – som du kjenner så godt – og til en avdeling der det er andre rutiner og regler. Uansett hva du føler rundt overgangen fra barne- til voksenavdeling, er vi opptatt av at overgangen skal bli så enkel som mulig.

Ved voksenavdelingen får du bestemme mer selv, noe mange synes er fint. Du vil få mer ansvar og det blir stilt mer krav til deg. Det er du som må svare på spørsmål og få informasjon fra helsepersonell. Du må også selv ha oversikt og følge opp behandlinger og andre avtaler på avdelingen.

Noen ønsker å ha med en de kjenner godt første gangen de skal på voksenavdelingen. Er du under 18 år, har du rett til å ha med deg en av foreldrene når du skal på sykehuset. I det du har fylt 18 år, får man ikke betalt reise og opphold for den som eventuelt følger. Du må også som regel ordne med transport til og fra sykehuset selv.

Spør oss om du lurer på noe! For eksempel:

• Kan jeg få dele rom med noen på min egen alder?
  • Kan jeg få kontakt med fysioterapeut, ergoterapeut, sosionom eller annet helsepersonell?

Du kan, innen visse grenser, velge hvor du skal følges opp. Det er det som kalles ”Fritt sykehus-valg”. De fleste ønsker å bli fulgt opp ved det sykehuset som ligger nærmest der de bor, men ikke alle sykehus behandler alle typer sykdommer, så det kan hende at du må reise til et annet sted.

Vi lærer deg gradvis mer om sykdommen din og gir deg mer og mer ansvar. Vi lager avtaler direkte med deg, og anbefaler deg å gå alene til undersøkelser eller behandling. Vi oppfordrer deg etter hvert til å holde orden på medisinene selv; hva de heter, hvor mye du skal ta – og når.

Vi vil gjerne snakke med deg om sykdommen alene, men også sammen med foreldrene dine. Mange syntes det er fint å snakke om sykdommen uten at foreldrene er tilstede; du får mulighet til å ta opp ting det kan være vanskelig å snakke med foreldrene dine om.

Sjekklisten du finner i vedlegget kan hjelpe deg til å finne ut om du mangler kunnskaper og ferdigheter som du vil trenge når du skal over på voksenavdeling. Disse kan du jobbe med både den siste tiden på barneavdelingen og videre når du er overført til helsetjenester for voksne.

Aktuelle spørsmål å tenke gjennom er:

• Hva heter medisinene du bruker?
  • Hvilke doser står du på?
  • Har du spørsmål knyttet til hverdagen og din sykdom?
  • Vet du hvordan du selv bestiller time?
  • Vet du hvem du er henvist til og hvordan videre oppfølging vil foregå?
  • Har du hilst på kontaktpersonen ved den nye enheten?
Sist oppdatert 28.03.2017