Utskriving fra sykehuset

Før du reiser fra sykehuset vil du få en utskrivingssamtale med legen. I denne samtalen vil du blant annet få informasjon om hva du bør passe på når du kommer hjem, om du skal ta medisiner og hvordan du skal følges opp videre. Et godt tips er å skrive ned de spørsmålene du måtte ha før samtalen.

En person og et barn som sitter på en sofa med kosedyr

Jeg skal hjem

​Før du reiser hjem vil du få en samtale både med lege og sykepleier. De fleste velger å ha med foreldre, men er du over 12 har du rett til å være med å bestemme hvilken informasjon som skal gis til foreldrene dine.

Legen vil blant annet informere deg/dere om hva du må passe på etter operasjonen eller behandlingen og hva som skal skje videre. Kanskje du skal begynne med nye medisiner? Noen må også holde seg i ro og være hjemme fra skolen noen dager.

Jeg skal til et annet sykehus

Når du er ferdig med undersøkelser og behandling her hos oss, kan det hende at du skal flyttes til et sykehus nærmere der du bor, eller til et senter for å trene deg opp eller få mer behandling.

Legene og sykepleierne på sykehuset eller senteret du skal til, vil få epikrisen din. Denne inneholder blant annet informasjon om hva som feiler deg og hvilke behandling du har fått hos oss.

Jeg skal tilbake på kontroll

Mange ungdommer må tilbake til oss for kontroll. På kontrollen vil legen sjekke hvordan du har hatt det etter operasjonen eller behandlingen. Noen ganger må du ta nye undersøkelser og prøver.

Sist oppdatert 20.03.2017