Fritidsaktiviteter

På sykehuset finnes det ulike aktiviteter for ungdom. Her kan du se bilder fra blant annet ungdomsrommene på Rikshospitalet, Ullevål sykehus og Radiumhospitalet, og du kan se filmsnutter hvor Ferdinand og Sandra forteller om sine erfaringer.

Det er ikke bare-bare å skulle forberede seg til et sykehusopphold. Sjekk ut videoene av Ferdinand og Sandra for å se hva de anbefaler.

Hver mandag og onsdag fra kl 17-19 har vi fritidsklubb for barn og ungdom i skolealder. Fritidsklubben finner du på fritidsrommet, ved inngangen til sykehusskolen. Her kan du blant annet spille på de nyeste spillkonsollene og på gaming PC med VR-utstyr, surfe på nett, spille brettspill, tegne, male, perle og lage figurer med 3D-penn, eller bare være sammen med andre ungdommer.

Foto av fritidsrommet

Foto fra ungdomsrommet

Faste aktiviteter
De åpne tilbudene er for alle som vil og kan.

Tirsdager: kl 11.15 Musikkstund i 3.etg
Onsdager: kl 13.00 Skolemusikk på Sykehusskolen
Torsdager: kl 14.30 Musikk i Vestibylen ​

En meget god reseptfri medisin er et besøk av en sykehusklovn!

Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Gjennom improvisasjon, lydhørhet og sin helt spesielle klovnekommunikasjon besøker de pasienter, pårørende og helsepersonell. Sammen skaper klovn og barn unike øyeblikk hvor sykehusets rutiner må vike plass for noe annet.

Sykehusklovnene kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg.

Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

Sykehusklovnene besøker faste barneavdelinger på Rikshospitalet fra mandag til torsdag hver uke og kan ringes etter ved spesielle behov.

Bilde av sykehusklovner

foto: Sykehusklovnene

På de fleste torsdager har vi diverse arrangementer for barn og ungdom. Dette kan være f. eks trylleshow, teater og konserter. Noen av arrangementene passer godt for de yngre barna, mens andre er mer egnet for ungdom. Vi arrangerer quiz-kvelder, filmkvelder og andre aktiviteter i tillegg til at vi ofte får besøk av kjente personer som vil spre litt glede.

Du finner Pasientbiblioteket i 1. etasje mellom hovedinngangen og vestibylen ved Kvinne- og barneklinikken. Her holder vi til i små, innbydende lokaler med sitteplasser både utenfor og inne i biblioteket. Vi holder åpent hver dag fra mandag til lørdag og har en egen barneavdeling med stort utvalg av bøker, lydbøker, digikort, filmer og musikk for barn og unge. Du kan også Playstation 5 og andre spillkonsoller hos oss, samt et stort utvalg av spill. Vi tilbyr lån av vår Mac og har trådløst internett i og utenfor våre lokaler. Alt hos oss er gratis. Vi betjener dessuten flere bokdepoter som er utplassert på alle barneavdelingene på sykehuset. Disse inneholder et rikt utvalg av både fag- og skjønnlitterære bøker, samt noen bøker for voksne. Ta kontakt med oss, vi hjelper deg med det meste!

Kontakt oss på: rikshospitalet@deichman.no

Klikk her for mer info og for å se våre åpningstider​

barn som leser bøker på pasientbiblioteket

Utenfor barneklinikken på den andre siden av bekken finner du et flott naturområde med ulike aktivitetsstasjoner, leirplass og kunnskapstavler i skogen.

En bro over en elv

Annenhver lørdag fra kl. 12 - 14 er det fritidsklubb for barn og ungdom i skolealder. Fritidsklubben holder til i 4.etg. på Barnesenteret. Her kan du spille på spillkonsoller, tegne, male, perle eller andre hobbyaktiviteter, spille brettspill, surfe på nett eller bare være sammen med andre barn og ungdommer sammen med en av våre fritidsledere

I skole og leketerapiens korridor i 4.etg.er det et ungdomsrom med tv, kinoanlegg, musikk og pc. Rommet kan brukes på dagtid og ettermiddager. Ta kontakt med skolen eller leketerapien i 4.etg.

Et rom med TV og stoler

Et rom med skrivebord og en stol og en gitar

Terassen i 4 etasje
Her er det en liten hage hvor leketerapien planter blomster og poteter mm. i samarbeid  med skolen.

Ved siden av dem medisinske behandlingen ved sykehuset tilbyr vi også musikkterapi som støttende terapi. Musikkterapeutene er en del av det tverrfaglige behandlingsteamet. I tillegg til individuell musikkterapi, arrangeres det også musikkgrupper i fellesrom som er åpent for alle.

En meget god reseptfri medisin er et besøk av en sykehusklovn!

Sykehusklovnene besøker barneavdelingene på Ullevål hver torsdag og kan ringes etter ved spesielle behov.

Ullevål - bibliotek

Biblioteket finner du i 1.etg. på Ullevål hotell. Der kan du låne bøker, lydbøker, filmer etc. Dessuten er det mange unge som bruker pc'ene her. Barne- og ungdomsbøker blir også satt ut på avdelinger og poster.

Et rom med stoler og et bord

Et rom med sofa og stoler

​​OUS har avtale med Stiftelsen Sykehushunder, og har faste besøksdager hvor pasienter og pårørende kan få være sammen med nøye utvalgte terapihunder. På Rikshospitalet får vi besøk av terapihund annenhver onsdag fra kl 13-14, og på Ullevål får vi besøk en onsdag i måneden til samme tid.

Leder av Barne- og ungdomsprogrammet Ragnhild Hals og Tone Maren Ramsli i Stiftelsen Sykehushunder

Bilde: Spesial- og helsesykepleier og leder av Barne- og ungdomsprogrammet ved Oslo universitetssykehus Ragnhild Hals sammen med Tone Maren Ramsli fra Stiftelsen Sykehushunder.

Sist oppdatert 21.03.2023