Ungdom - En vanlig dag på sykehuset

En vanlig dag på sykehuset kan være ganske forskjellig fra dag til dag.

Illustrasjonsfoto

Du som er under 18 år har rett til å ha en av foreldrene dine, eller en annen nær person, hos deg mens du er på sykehuset. Disse overnatter som regel på samme rom som deg.

Vanligvis kan du dusje eller stelle deg på morgenen før eller etter frokost. Frokosten kan du spise på rommet eller på spiserommet hvis avdelingen du ligger på har det. Etter frokost kommer ofte lege og sykepleier for å snakke med deg og høre hvordan du har det (legevisitten). Noen ganger må du ta blodprøver på morgenen og noen ganger må du ta det flere ganger om dagen. Det er heller ikke uvanlig å ta røntgenbilder, MR eller ultralyd mens du er på sykehuset, men det kommer an på hvorfor du er innlagt. Noen må opereres, og da blir dagen litt annerledes.

Hvis du er innlagt i en enhet på barne- og ungdomspsykiatrien og er over 14 år, er det ikke vanlig at foreldrene overnatter. Hvis du er innlagt på det som kalles en "intermediæravdeling" kommer foreldrene til samtaler med deg og din behandler regelmessig. Ved akuttinnleggelse i ungdomsavdeling skal foreldrene være sammen med deg og behandlerne den første tiden.

Det er veldig lite sprøyter og andre kroppslige undersøkelser innenfor psykisk helse, men du skal snakke med en lege som tar en enkel helseundersøkelse av deg, som når du er hos fastlegen. Da kan du få ha med deg foreldrene dine.

Ved slike enheter er det rutiner for når barn og unge skal stå opp og legge seg, som i et hjem. Disse enhetene ligner også mer på et hjem enn på et sykehus, og har stue/oppholdsrom og aktivitetsrom/hobbyrom, kjøkken, soverom og bad.

Mens du er på sykehuset får du og en av de som overnatter hos deg, mat. Du kan stort sett spise når du har lyst selv, men i hovedsak er frokosten ca kl. 08:00, lunsj mellom 12:00 og 13:00 og middag ved 16:00-tiden. Senere på kvelden serveres det kveldsmat. Middagen du får på sykehuset er laget på 1-2-3-prinsippet, og det betyr at du kan selv velge hva du vil spise og når du vil spise den. Den varmes i mikrobølgeovnen og oppbevares i kjøleskap på avdelingen.

Er du innlagt en enhet på barne- og ungdomspsykiatrien, spiser du som regel sammen med andre. Hvis foreldrene dine er der over noe tid, får de også mat.

Videoer

Sist oppdatert 19.01.2022