Vanlige følelser

Det å være syk eller på sykehus skaper mange nye følelser, i tillegg til alle de andre følelsene som ungdomstiden bringer med seg.

En person med hånden i ansiktet

​Humøret svinger, hormonene strømmer, kroppen forandrer seg. Du skal finne din plass i "gjengen", på skolen og i samfunnet. Kanskje er du forelsket og har en kjæreste?

Det er vanlig å prøve og feile på mange områder i denne tiden. Ingen føler seg feilfri og trygg på alt. Det er også vanlig å være usikker på hvem du er og hva du skal bli. Alle ungdommer har sine utfordringer. En av dine er at du er blitt syk.

Forskjellige reaksjoner

Det er forskjellig fra person til person og diagnose til diagnose hvordan man reagerer på sykdommen. For noen påvirker sykdommen i perioder store deler av dagliglivet, med medisiner, mange sykehusopphold, endret utseende og delvise funksjonstap. Noen er ikke særlig preget av sykdom, slik at andre som ikke vet at hun eller han er syk, kanskje ikke merker det på dem.

Vi som jobber på sykehuset kjenner mange ungdommer med forskjellige sykdommer. Derfor vet vi også litt om hvordan det kan arte seg. Å være på sykehus, borte fra sitt eget miljø, er ikke alltid så enkelt. Det er helt naturlig å savne daglige rutiner, som skole og fritidsaktiviteter. Det er også helt greit å ønske seg langt vekk.

Mange nye følelser kan dukke opp mens du er på sykehus. Hvordan takle dem?

Redsel

Selv om mange ikke liker å innrømme det, så føler de aller fleste redsel på en eller annen måte når de er på sykehus. Det kan være at du er redd for undersøkelser du skal gjennom eller redd for hva som skal skje med deg.

For å minske redselen kan du prøve å snakke med oss som jobber på sykehuset. Vi kan forklare deg hva du kan forvente, og vi vet at det hjelper å snakke om det. Å sette ord på følelser letter på trykket. Det kan jo også hende at du grubler over ting vi kan rydde unna på grunn av misforståelser.

Si i fra og still spørsmål!

Lurer du på noe, så still spørsmål. Husk at det er din kropp vi snakker om og du har rett til å vite hva som foregår. Det å vite mest mulig gjør det også lettere å takle den situasjonen du er i. Det kan være lurt å notere ned det du lurer på slik at du husker hva du skal spørre om. Ingen spørsmål er dumme! Hvis du opplever at legene og sykepleierne kun snakker til dine foreldre og ikke til deg, så si ifra om det også!

Vi som jobber her skal passe på at du har det så bra som mulig. Men det er ikke alltid så lett å vite for andre hvordan du har det, så det enkleste er at du sier noe om det og ber om hjelp. Det er din rett som pasient å bli hørt og tatt på alvor.

Vær i bevegelse hvis du kan

Aktivitet er bra for kroppen. Når vi er i aktivitet, fornyes celler og kroppen tilpasser seg den belastningen den får. Derfor gjør du deg selv en kjempetjeneste hvis du er oppe så mye som du orker og er i aktivitet mens du er på sykehuset. Vi har fysioterapeuter, treningsrom, basseng og andre tilbud som kan gjøre dette lettere for deg.

I perioder, pga. sykdommen eller behandlingen du får, kan det hende at du føler deg slått ut og ikke orker så mye som du pleier. Det kan være vanskelig å følge med på skolen og du har ikke energi til å være med på det du ellers synes er gøy. Har du det slik, bør du lytte til hva kroppen din forsøker å fortelle deg, nemlig "Ta det med ro!" - samtidig som du ikke melder deg ut mer enn nødvendig.

Sist oppdatert 20.03.2017