Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
En lege som undersøker et øye

Kvalitet

God og riktig pasientbehandling er den viktigste oppgaven for Oslo universitetssykehus.

Sykehuset retter oppmerksomheten mot kvalitet i tjenestene, med særlig vekt på pasientsikkerhet.

Pasientsikkerhet

Fra tid til annen oppstår det feil og uønskede hendelser på sykehuset. Ved Oslo universitetssykehus registrerer vi dette fortløpende, for lettere å finne årsakene og unngå pasientskader.

På den måten kan vi avklare om uønskede hendelser kunne vært unngått. Vi kan også gjøre endringer i utstyr eller rutiner og systematisk redusere risikoen for at lignende hendelser skjer igjen.

Merk: Fremstillingen på helsedirektoratet.no er forhåndsinnstilt på å vise behandlingssted. For å kunne se tallene for Oslo universitetssykehus, klikk på menyvalg "Helseforetak".

Oslo universitetssykehus registrerer og følger opp alle henvendelser der pasient, pårørende, pasientombud eller Fylkesmann klager på behandling, eller etterspør mer informasjon i forbindelse med pasientrettet virksomhet. Hovedmengden av sakene består av misnøye med atferd og uenighet om behandling/ventetid.

Pasientklager

​Klager fra pasienter, pårørende og deres representanter

2015​​

2014​

2013​

2012​

2011​

​Fra Fylkesmannen

​133

135​

177​

201​

193​

​Fra pasient/pårørende

​500*

378​

453​

362​

250​

​Fra Pasientombudet

​59

71​

106​

79​

67​

​Totalt

​692

584​

736​

642​

510​

* Noe av økningen kan tilskrives bedret registreringspraksis.

Oslo universitetssykehus sender varsler til Statens helsetilsyn. Det gjøres tilsynsmessig oppfølging i cirka halvparten av sakene som varsles fra sykehuset. Antall varslinger er nokså stabilt etter prøveordningen i 2011 og fast etablering i juli 2012. 

Varsler

​Varsler til Statens helsetilsyn med påfølgende reaksjon

​2015

2014​

20​13​

2012​

2011​

​Ingen tilsynsmessig oppfølging

​32

24​

29​

17​

7​

​Oppfølging - anmodning om redegjørelse

​6

9​

5​

0​

0​

​Tilsynsmessig oppfølging hos Fylkesmannen

​8

16​

15​

14​

3​

​Skriftlig tilsynsmessig oppfølging fra Statens helsetilsyn

​2

1​

2​

-​

-​

​Stedlig tilsyn v/Statens helsetilsyn

​2

5​

5​

2​

5​

​Totalt

​53

55​

56​

33​

15​

 

Andelen avsluttede erstatningssaker som har fått medhold i Norsk pasientskadeerstatning (NPE) for pasienter behandlet ved Oslo universitetssykehus har vært 15–20 prosent de siste årene. 

Statistikk og mer informasjon finner du hos hos NPE.

Sykehusinfeksjoner er en nasjonal kvalitetsindikator som alle sykehus i landet måles på to ganger i året. Indikatoren måler andel sykehusinfeksjoner blant alle innlagte pasienter på et gitt tidspunkt, og kan si noe om hvor sannsynlig det er at du som pasient skal få en sykehusinfeksjon hvis du blir innlagt.

Du kan sammenligne andelen sykehusinfeksjoner ved Oslo universitetssykehus med andre sykehus på helsenorge.no.

Kurs og opplæring for pasienter og pårørende

Tilstrekkelig med informasjon og opplæring om sykdom/skade skal tilbys alle pasienter og deres pårørende, slik at de er i best mulig stand til å mestre de endringer som sykdom/skade kan medføre. 
Kurs og opplæring for pasienter og pårørende
Mann i samtale med to kvinner i hvite sykehusuniformer

Kurs og opplæring for helsepersonell

Oslo universitetssykehus huser kompetanseheving og videreutdanning for helsepersonell fra hele landet.

Kurs og opplæring for helsepersonell
2 sykehusansatte i operasjonsstue
Maŋemus ođastuvvon 2024-10-22