Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.
Kvalitet
God og riktig pasientbehandling er den viktigste oppgaven for Oslo universitetssykehus.
Sykehuset retter oppmerksomheten mot kvalitet i tjenestene, med særlig vekt på pasientsikkerhet.
Pasientsikkerhet
Fra tid til annen oppstår det feil og uønskede hendelser på sykehuset. Ved Oslo universitetssykehus registrerer vi dette fortløpende, for lettere å finne årsakene og unngå pasientskader.
På den måten kan vi avklare om uønskede hendelser kunne vært unngått. Vi kan også gjøre endringer i utstyr eller rutiner og systematisk redusere risikoen for at lignende hendelser skjer igjen.
Merk: Fremstillingen på helsedirektoratet.no er forhåndsinnstilt på å vise behandlingssted. For å kunne se tallene for Oslo universitetssykehus, klikk på menyvalg "Helseforetak".
Oslo universitetssykehus registrerer og følger opp alle henvendelser der pasient, pårørende, pasientombud eller Fylkesmann klager på behandling, eller etterspør mer informasjon i forbindelse med pasientrettet virksomhet. Hovedmengden av sakene består av misnøye med atferd og uenighet om behandling/ventetid.
Pasientklager
Klager fra pasienter, pårørende og deres representanter
2015
2014
2013
2012
2011
Fra Fylkesmannen
133
135
177
201
193
Fra pasient/pårørende
500*
378
453
362
250
Fra Pasientombudet
59
71
106
79
67
Totalt
692
584
736
642
510
* Noe av økningen kan tilskrives bedret registreringspraksis.
Oslo universitetssykehus sender varsler til Statens helsetilsyn. Det gjøres tilsynsmessig oppfølging i cirka halvparten av sakene som varsles fra sykehuset. Antall varslinger er nokså stabilt etter prøveordningen i 2011 og fast etablering i juli 2012.
Varsler
Varsler til Statens helsetilsyn med påfølgende reaksjon
2015
2014
2013
2012
2011
Ingen tilsynsmessig oppfølging
32
24
29
17
7
Oppfølging - anmodning om redegjørelse
6
9
5
0
0
Tilsynsmessig oppfølging hos Fylkesmannen
8
16
15
14
3
Skriftlig tilsynsmessig oppfølging fra Statens helsetilsyn
2
1
2
-
-
Stedlig tilsyn v/Statens helsetilsyn
2
5
5
2
5
Totalt
53
55
56
33
15
Andelen avsluttede erstatningssaker som har fått medhold i Norsk pasientskadeerstatning (NPE) for pasienter behandlet ved Oslo universitetssykehus har vært 15–20 prosent de siste årene.
Sykehusinfeksjoner er en nasjonal kvalitetsindikator som alle sykehus i landet måles på to ganger i året. Indikatoren måler andel sykehusinfeksjoner blant alle innlagte pasienter på et gitt tidspunkt, og kan si noe om hvor sannsynlig det er at du som pasient skal få en sykehusinfeksjon hvis du blir innlagt.
Tilstrekkelig med informasjon og opplæring om sykdom/skade skal tilbys alle pasienter og deres pårørende, slik at de er i best mulig stand til å mestre de endringer som sykdom/skade kan medføre.