Kartleggingsverktøy
Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
Utarbeidet av NAKBUR, 2020.
Kommentar
COPM kartlegger deltakelse og aktivitet i hverdagen ut fra et intervju der hovedpersonen selv får si hvilke aktiviteter som oppleves viktig for han/henne, hvordan disse utføres og hvor fornøyd han/hun er med det.
Tilleggsinformasjon
COPM har en egen nettside
Hvordan COPM kan brukes til barn
På NKRR side er det flere referanser til artikler som beskriver verktøyet. Under overskriften «barn og unges helse» på NKRRs nettside ligger referanse til flere artikler, men ingen av dem går direkte på revmatisk sykdom. Nedenfor følger et utvalg av mer generell karakter som kan være interessant.
Referanser
Cusick A., Lannin NA., Lowe K. (2007) Adapting the Canadian Occupational Performance Measure for use in a paediatric clinical trial. Disability and Rehabilitation 29:10, 761-766
Donovan JM., VanLeit BJ., Crowe TK., Keefe EB. (2005) Occupational goals of mothers of children with disabilities: influence of temporal, social, and emotional contexts. American journal of occupational therapy 2005; 59:249-61.
Feddersen C., Sparholt U. (2004) COPM anvendt til børn. Danske Ergoterapeuten 2004, årgang 65, nr 22(30-31).
Healy H., Rigby P. (1999) Promoting independence for teens and young adults with physical disabilities. Canadian journal of occupational therapy 1999; 66(5):240-249.
McGavin H. (1998) Planning rehabilitation: a comparison of issues for parents and adolescents. Physical & occupational therapy in pediatrics 1998; volume 18(1):69-82.
Pollock N., Stewart D. (1998) Occupational Performance Needs of School-Aged Children with Physical Disabilities in the Community. Physical & occupational therapy in pediatrics 1998; volume 18 (1):55-68.