Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Kartleggingsverktøy

Skolesituasjonsintervju (SSI)

Utarbeidet av NAKBUR, 2020.

Type instrument
SSI er et intervjuinstrument (semistrukturert intervju)

Målgruppe
SSI er utviklet for barn og ungdom med funksjonsnedsettelser, fra 7 år. 

ICF-nivå Aktivitet, deltakelse og miljø.

Anvendes av Ergoterapeuter, spesialpedagoger og andre profesjoner som fokuserer på elevens aktivitet og deltakelse på skolen. Gjennomgang av manualen, kunnskap om Model of Human Occupation (MoHo) og praktisk tilegnelse er det som kreves for å lære seg å bruke SSI.

Kort beskrivelse

SSI identifiserer behov for tilpasninger i skolen utfra elevens perspektiv. Instrumentet fokuserer på hvordan faktorer i omgivelsen påvirker elevens aktivitet og deltakelse i skolen. Inneholder 16 spørsmålsområder om hverdagslige skoleaktiviteter der eleven kan trenge tilpasninger for å kunne delta: Skrive, lese, snakke, huske, regne, gjøre lekser, ha prøver, delta i sportsaktiviteter, delta i praktiske/estetiske fag, delta i klasserommet, omgås andre/leke i friminuttet, delta i praktiske aktiviteter i friminuttene, reise på studiebesøk/ekskursjoner, få assistanse, ha tilgang til skolens lokaler og samarbeide med skolens personale.

Følgende spørsmål stilles for hvert spørsmålsområde:
Hvordan gjør du/fungerer det når du skal….? Har du noen tilpasninger? Hvilke? Er du fornøyd med hvordan det funger nå? Hva ville kunne gjøre det enklere for deg? 

Hvert spørsmålsområde bedømmes utfra en skala fra 1-4, der eleven og intervjueren sammen bestemmer i hvilken grad eleven trenger tilpasninger eller ikke. Instrumentet er utarbeidet for å, i samråd med eleven, lette planleggingen av støtte og tilpasninger i skolemiljøet. 

Utviklet av Utviklet i Sverige (1994), av Helena Hemminggsson, Snaefridur Egilson, Helene Lidström och Gary Kielhofner

Oversatt til norsk
Opprinnelig svensk: Bedömning av anpassningar i skolmiljön (BAS)
Oversatt til engelsk: The School Setting Interview (SSI)
Oversatt til norsk (Asbjørnslett et al. 2007)

Testet for metodiske egenskaper (reliabilitet, validitet, sensitivitet)
Studier viser at instrumentet har god validitet og reliabilitet (Yngve et al. 
2018 og Hemmingsson et al. 2004)

Anskaffelse
Kan kjøpes på Norsk Ergoterapeutforbund sin nettside:
https://ergo.shop.idegroup.no/hefte-skolesituasjonsintervjuet-ssi-p125-71

Kan lastes ned her

Nyttige linker/artikler/tilleggsinformasjon
Yngve et al. har gjort et studie på barn med spesielle behov i opplæringen 
(Yngve et al 2019)

Nettside om utvikling og bruk av verktøyet.

Referanser

Yngve, M., Munkholm, M., Lindström, H., Hemmingsson H., Ekbladh, E. (2018) Validity of the school setting interview for students with special educational needs in regular high school – a Rasch analysis. Health and Quality of Life Outcomes 16:12

Hemmingsson H., Kottorp, A., Bernspång B. (2004) Validity of the school setting interview: An assessment of the student-environment fit. Scandinavian Journal of Occupational Therapy 11:4,171-178.
 
Yngve, M., Lindström, H., Ekbladh, E., Hemmingsson, H. 2019, Which students need accomodations the most, and to what extent are their needs met by regular upper secondary school? A cross-sectional study among students with special educational needs. European Journal of Special Needs Education 34:3, 2

Asbjørnslett M., Bråthen N., Hemmingsson H. (2007) Skolesituasjonsintervjuet på norskerfaringer fra norske ergoterapeuter. Fra boka «Beste praksis» ISBN: 978-82-519-2277-7. 13 s. Tapir Akademisk Forlag.

Maŋemus ođastuvvon 2024-10-04