Nasjonalt senter for legemiddelmangel og -beredskap for spesialisthelsetjenesten ble etablert 1. januar 2016 av de fire regionale helseforetakene. Formålet med opprettelsen av senteret var å få en styrket nasjonal funksjon for overvåking og tiltak knyttet til legemiddelmangelsituasjoner. Arbeidet omfatter å overvåke forsyningssituasjonen, kartlegge omfanget av problemer/mangelsituasjoner som oppstår, finne løsninger og kommunisere disse til alle berørte parter.
I tillegg til å håndtere mangelsituasjoner skal Mangelsenteret også delta i planlegging og oppbygging av den nasjonale legemiddelberedskap for spesialisthelsetjenesten.
Ansvaret for beredskap for legemidler som benyttes i primærhelsetjenesten ligger hos Helsedirektoratet.
Mangelsenteret skal også ha en støttefunksjon for de lokale legemiddelkomiteene og det lokale og regionale arbeidet med legemiddelmangler og -beredskap i helseforetakene.
Prosesskartlegging
Mangelsenteret gjennomførte i 2023, i dialog med sine samarbeidspartnere, en kartlegging av prosessene for håndtering og oppfølging av legemiddelmangler som rammer spesialisthelsetjenesten i Norge. Prosesskartleggingsskjemaet under viser prosessene for håndtering av legemiddelmangler for legemidler med markedsføringstillatelse med og uten avtale med Sykehusinnkjøp HF, samt for legemidler uten markedsføringstillatelse i Norge. Fra 2025 vil ikke legemidler uten markedsføringstillatelse være omfattet av avtale med Sykehusinnkjøp HF.
Mangelsenter_V.1.0 (002) 2025.pdf
Organisering
Mangelsenteret er en nasjonal funksjon som er organisert under Oslo universitetssykehus HF. Bemanningen er 2 x 50 prosent legestillinger og 2 x 50 prosent farmasøytstillinger.
Rapportering
Mangelsenteret rapporterer til fagdirektørene i de regionale helseforetakene.