Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Ledige stillinger

Flere med logistikkompetanse ved OUS i fremtiden

Oslo universitetssykehus bygger nye, moderne sykehus med nye logistikk-konsepter. Forsyningsmedarbeiderne blir en svært viktig brikke i utviklingen fremover.

En mann og en kvinne i hvite frakker som ser på en tablett

Foto: OUS

Helsepersonell skal spare tid

Oslo sykehusservice ved Innkjøp og logistikkavdeling skal sørge for at logistikkoppgaver blir utført av logistikkpersonell med logistikk-kompetanse, slik at helsepersonell får frigjort tid til pasientnære oppgaver.

Hva gjør en forsyningsmedarbeider?

I høst starter OUS oppgaveglidning fra helsepersonell til forsyningsmedarbeidere på Rikshospitalet. Oppgaveglidning blir nødvendig i fremtiden.  Det viktigste en forsyningsmedarbeider bidrar med er å sørge for en effektiv forsyning som frigjør ressurser og tid i klinikkene.

Moderne forsyning innebærer at forsyningsmedarbeidere tar et helhetlig ansvar og kontinuerlig jobber for god vareflyt slik at helsepersonell har alt av forbruksvarer tilgjengelig der de trenger det når de trenger det.

Dette betyr å

• ha tett dialog med helsepersonell på avdelingene, interne samarbeidspartnere og eksterne leverandører
  • etablere god kommunikasjon og være et bindeledd mellom pasientbehandling og vareforsyning
  • vedlikeholde sortiment og bestillingsmengder
  • skaffe og vurdere sortiment og bestillingsmengder, bestille og motta varer
  • bidra aktivt i forbedringsarbeid i hele vareflyten fra leverandør til bruker
  • delta i møter og ha dialog med avdelinger der vareflyt, endrede behov og det å finne gode løsninger er et tema

God styring av avdelingslagre og færre feilbestillinger

Radiumhospitalet har hatt forsyningsmedarbeidere siden 2022. Dette har vært en suksess. Det har blitt god orden og oversikt på avdelingslagrene, mindre varer på lageret, tilpasset helsepersonellet sitt behov. Dette igjen har bidratt til mindre svinn og færre feilbestillinger.
Forsyningsmedarbeidere samarbeider på tvers av avdelingene for å finne de beste logistikkløsningene for sykehuset.

- I stedet for at alle kjøper inn store kvanta kjøper vi eksempelvis en eske på deling, sier Anette Granrud som jobber som forsyningsmedarbeider på Radiumhospitalet. Vi er opptatt av å standardisere og ha oversikt i skapene slik at sykepleiere ikke trenger å lete etter utstyr på lageret eller bestille varer selv. Varene skal også rullere slik at de ikke går ut på dato og blir liggende bakerst i skapet. Det er vi som skal ha oversikten. Vi slipper dermed dobbelbestillinger, plunder og heft med returer og feilbestillinger osv., legger Anette til.

Ett bein i kliniskvirksomhet og ett annet i logistikkavdelingen

- Som Forsyningsmedarbeider har jeg ett bein i den kliniske virksomheten og ett bein i logistikkavdelingen. Jeg jobber i team både mot klinisk miljø og i logistikk- og innkjøpsavdelingen, der vi hjelper hverandre og sørger for læring- og erfaringsoverføring, sier Harry Kanapathipillai, forsyningsmedarbeider på Radiumhospitalet.

Det er ikke bare sykehusbyggene som blir nye og mer effektive.

- Vi som jobber i sykehusene skal også fornye oss. Vi skal jobbe mer med kontinuerlig forbedring og bidra til effektivitet. Vi må kunne lære oss hva de trenger klinisk drift i avdelingene og deltar på ulike opplegg de har, både faglig og sosialt. Det er ekstra spennende for oss forsyningsmedarbeidere med muligheter for faglig påfyll, blant annet gjennom et «skreddersydd» studie på fagskolenivå. Flere av oss er i gang med dette, avslutter Kanapathipillai.

Flere med kompetanse innen logistikk

OUS ønsker seg flere engasjerte og flinke nøkkelpersoner til å bidra i utviklingen av logistikken på sykehuset i fremtiden.

Forsyningsmedarbeidere må:

• være serviceinnstilt og god på kundebehandling

• samarbeide godt på tvers av yrkesgrupper og mot eksterne aktører

• har evne til- og like å jobbe både selvstendig og i team

• være endrings- og utviklingsorientert

• ha evne til å lytte og sette seg inn i brukerens behov

• være strukturert, analytisk og selvgående, men samtidig en god lagspiller

Maŋemus ođastuvvon 2024-06-26