Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Utviklingsplan 2040

Utviklingsplan 2040 er for alle som har en tilknytning til OUS. Den skal skape en felles forståelse av utfordringene vi møter, og hva vi må strekke oss etter for å håndtere disse utfordringene.

Sammen med pasientene utvikler vi morgendagens behandling
Visjon

Utviklingsplan 2040

Verdier

Kvalitet, trygghet og respekt.

Ambisjoner for 2040

  • Ansatte som driver endring
  • Et likeverdig samarbeid med pasienten

Hele planen

Her kan du lese hele planen (PDF)​.

Av: Erna Hogrenning, leder OUS Brukerutvalg og Bjørn Atle Lein Bjørnbeth, Administrerende direktør.

Befolkningen og samfunnet vil kreve mye av sykehuset vårt i årene som kommer.

Behandlingsmetoder, pasientforløp og sykdomsbildet hos befolkningen endrer seg over tid. Medisin og teknologi vil utvikle seg sammen med dette og de vil være drivere for nye måter å jobbe på. Moderne sykehusbehandling krever nye yrkesgrupper og ny kompetanse. OUS er Norges største universitetssykehus og har nasjonale og regionale funksjoner. Dette gir oss et særskilt ansvar for å lede an i å utvikle ny diagnostikk og behandling.

Fremover skal hele seks nye sykehusbygg gi bedre helsetjenester for befolkningen. Endringene åpner for en mer moderne pasientbehandling og en samling av ulike fagmiljø. De nye byggene og tilhørende investeringer i infrastruktur, digitalisering og nytt utstyr vil være den sterkeste driveren for vårt utviklingsarbeid frem mot 2040.

Utilstrekkelig samhandling mellom kommuner og sykehusene er blant
helsetjenestens aller største utfordringer. Vi skal bidra til at tjenestene henger godt sammen mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten. Pasientgrupper i forløp som krever høy grad av koordinering skal vite at helsetjenesten tar dette
koordineringsansvaret.

Bedre digitale løsninger og tettere samarbeid vil sikre forutsigbarhet for oss på sykehus, kolleger i kommunene og for pasienten. Alle parter skal vite hva som skjer før, under og etter behandling, og vi skal kjenne kvaliteten på det vi gjør.

Fremtidens pasienter, brukere og pårørende er oppvokst i et «trådløst og brukertilpasset» digitalt samfunn, og de forventer at vi legger til rette for at pasienten skal være aktiv deltaker i egen behandling ut fra sine forutsetninger og behov. Utviklingen i medisinen gjør det mulig å gi stadig flere pasienter mer presis og effektiv diagnostikk og behandling. Skånsomme metoder med færre bivirkninger gjør at færre må bo mange døgn på sykehus.

Vi bygger nye sykehus. Et stort «sykehus» blir hjemmesykehuset. I 2040 skal langt flere pasienter motta spesialisthelsetjenesten hjemme hos seg selv. Det er også et viktig bidrag til bærekraftige helsetjenester.

Hvordan kan vi planlegge for fremtiden? Utregninger og behovsanalyser gir oss noen av svarene på hva som ligger foran oss, mens andre endringer i fremtiden ikke er mulige å forutse. Dette innebærer at vi må øke gjennomføringskraften i organisasjonen og jobber planmessig mot endringene vi vet vil komme. Samtidig må vi ha tilstrekkelig fleksibilitet i daglig styring og drift til å kunne gjennomføre smidige og effektive endringer raskt.

Fleksibilitet forutsetter trygghet. Vi kan ikke utvikle helsetjenestene våre uten de ansatte – det er de som skal ha hånden på rattet.

Oslo universitetssykehus skal ha med seg arbeidsmiljøperspektivet i alle endringer, og de ansatte skal involveres gjennom godt etablerte medvirkningsprosesser. Vi skal tilrettelegge for trygge og forutsigbare arbeidsvilkår, god kultur og et arbeidsmiljø preget av tillit, åpenhet og respekt. 

Vårt mål er at planen ikke bare skal være en beskrivelse av endringene vi vil gjennomføre, men også et verktøy for å få til disse endringene. Derfor avviker den noe fra føringene for en utviklingsplan. Vi har forsøkt å tydeliggjøre de utviklingsmålene som alle i OUS bør ha eierskap til, og bryte disse opp i konkrete delmål og tilhørende aktiviteter. Vi håper dette kan gjøre det enklere for ledere og medarbeidere ute i klinikkene å bruke planen aktivt. De som jobber ute i klinikkene vet best hva som er hensiktsmessig og gjennomførbart på sitt område, og må ha autonomi til å sette egne mål. Samtidig trenger vi en felles kurs når vi utvikler oss frem mot 2040.
 
Medvirkning og samskapning har vært sentrale prinsipp i utarbeidelsen av planen. En arbeidsgruppe bestående av ansatte i direktørens stab, tillitsvalgte og vernetjenesten utformet første utkast og forankret dette i sykehuset. Oslo kommune er en av våre viktigste samarbeidspartnere, og fikk et tidlig utkast til høring allerede i mars 2022. De har gitt gode innspill.
 
Det er gjennomført fire workshops, hvor alle ledere i OUS fra nivå 3 til 6 ble invitert inn til å gi sine innspill. Ansattrepresentanter, brukerrepresentanter og vernetjenesten var med. Det ble også gjennomført en workshop med ledergruppen i OUS, hvor de bidro med å tydeliggjøre hva OUS som virksomhet ønsker å oppnå frem mot 2040.
 
OUS er en del av vår nasjonale helsetjeneste. Vi skal derfor se til oppdrag og føringer som blir gitt oss fra våre helsemyndigheter. Nasjonal helse og sykehusplan 2020–2023 og Regional utviklingsplan 2040 beskriver de områdene helseforetakene skal prioritere. Disse er gjenspeilet i vår utviklingsplan.​

Utviklingsplan 2040 skal definere langsiktige mål og gi retning for ønsket utvikling. Det utarbeides mer detaljerte områdeplaner innenfor syv utvalgte områder. Områdeplanene skal beskrive konkrete mål og tiltak i et fireårsperspektiv innenfor hvert område. De skal evalueres og oppdateres årlig slik at vi kan følge med
på om vi jobber med de riktige tiltakene. Områdeplanene er i seg selv grunnlaget for de ulike klinikkenes handlingsplaner.
  1. Pasientbehandling
  2. Organisasjon, ledelse og kompetanse
  3. Forskning og innovasjon
  4. Utdanning
  5. Samhandling og oppgavedeling
  6. Teknologi og utstyr
  7. Bygg og eiendom​

Utviklingsplanen er et overordnet dokument som synliggjør mål og bidrar til å gjøre prioriteringer på virksomhetsnivå. Den er den en del av et større planhierarki som samlet gir sykehuset et rammeverk for utvikling. Mål og tiltak i denne planen vil bli konkretisert i mer detaljerte områdeplaner innenfor
utvalgte fagområder.
 
Ambisjonene  i denne planen gjelder derimot for alle, uavhengig av nivå eller fagområde. Alle som jobber i sykehuset har et ansvar for å utvikle og forbedre
tjenestene vi leverer. Du som leser utviklingsplanen skal sitte igjen med et bilde av hvilke ambisjoner sykehuset skal strekke seg mot i årene fremover, og motivasjon til å selv ta del i denne endringsreisen.
 
Utviklingsplanen får først verdi når den kan være en plan for alle ansatte i OUS. Du er velkommen til å påvirke retningen med gode forslag, og du kan få utfordre oss med perspektiver som kan bidra til å gjøre planen enda bedre.
 
Planen kan inspirere til lokal påvirkning og forbedring. Bakerst i planen er det derfor lagt ved noen spørsmål som kan bidra til refleksjon og diskusjon.​

​"Ansatte som driver endring" og "Et likeverdig samarbeid med pasienten"

Forventningene til våre tjenester øker samtidig som ressursene er under
press. Vi må derfor sette oss ambisjoner som muliggjør en bærekraftig drift,
samtidig som vi leverer høy kvalitet med likeverdig tilgang for alle. Dette
krever at vi er proaktive og har felles ambisjoner på vegne av tjenestene vi
leverer.
 
Tekniske nyvinninger og datateknologi vil stå sentralt i utviklingen mot 2040.
De er likevel bare hjelpemidler. Det er ansatte, pasientene og samarbeidet
mellom oss som er nøkkelen til å skape bærekraftige sykehustjenester.
 
Uavhengig av hva som møter oss må vi tilrettelegge for at de ansatte evner å
omstille seg, og at pasienter og pårørende kan være deltakende ut fra
sine forutsetninger. Sammen med pasienten skaper vi fremtidens
behandling, og i denne delen viser vi hvordan vi kan nå våre ambisjoner.​

Relaterte sider

    Maŋemus ođastuvvon 2024-10-04