Dagkirurgi, Rikshospitalet

Dagkirurgisk seksjon gir et helhetlig sammenhengende pasientforløp til dagpasienter som møter opp på operasjonsdagen, får utført et inngrep og er til overvåking før en reiser hjem samme dag. Vi gjennomfører også operasjoner på pasienter som får tilbud om overnatting på sykehotellet eller er innlagte ved en avdeling. Vi utfører inngrep innen følgende fagområde: øre-, nese- og halskirurgi, ortopedi, plastikkirurgi- og rekonstruktiv kirurgi, nevrokirurgi og hud. Vi behandler omlag 5400 pasienter årlig, ca.16-19 pasienter daglig.

Til deg som skal opereres på Dagkirurgisk seksjon.

Oppmøte operasjonsdagen:

• Du skal møte på Rikshospitalet på Dagkirurgisk seksjon, oppgang D5, 2.etasje på det klokkeslettet som står i innkallingen.
  • Det er ikke adgang for pårørende på dagkirurgisk enhet eller overvåking. Pårørende kan følger deg til resepsjonen og hente deg ved utreise.
  • Du må sette av dagen. Klokkeslettet er en oppmøtetid, det vil si at du må påberegne ventetid. Du vil bli operert mellom klokken 08.00 og 16.00. Ta gjerne med lesestoff, nettbrett, strikketøy eller lignende for å få ventetiden til å gå fortere.
  • Du må være frisk og feberfri dagene før og på operasjonsdagen.
  • Du kan ikke ha sår eller kvise i operasjonsområdet.

Barn:

• Sett på Emla bedøvelsesplaster på håndryggen 1 time før oppmøte, dette får man kjøpt reseptfritt på apoteket.
  • Barn følges inn på avdelingen av 1 pårørende operasjonsdagen.

Faste:

• Dersom du ikke har fått annen beskjed, skal du møte fastende på operasjonsdagen.
  • Faste innebærer at du ikke skal spise, drikke melk eller jus, røyke, bruke snus, pastiller eller tyggegummi 6 timer før/fra midnatt før operasjonen.
  • Du kan drikke vann, saft, te og kaffe uten melk inntil 2 timer før oppmøte.

Hygiene:

• For å forebygge infeksjoner må du møte nydusjet på operasjonsdagen.
  • Ved operasjoner på hånd eller fot, må negler renses og klippes, og kunstige negler fjernes.
  • Du må fjerne hår av det aktuelle operasjonsområdet.
  • Hårfjerning kan gjøres operasjonsdagen eller dagen før.
  • Du må barberes i ansiktet. Med mindre annet er avtalt, skal skjegg fjernes før operasjon. Skjegg kan medføre en risiko i forbindelse med narkose.
  • Du må ta av ringer, smykker, øredobber og piercinger.
  • Du må ta av sminke.
  • Du må ikke bruke bodylotion, parfyme på operasjonsdagen.

Medikamenter:

• Du skal ta dine faste medisiner med litt vann operasjonsdagen, bortsett fra blodfortynnende og blodtrykksmedisin.
  • Ta med deg dine faste medisiner og gjerne en oppdatert medisinliste fra din fastlege.

Har du diabetes?

• Du skal ikke ta insulin eller annen diabetesmedisin operasjonsdagen hvis ikke annet er avtalt.

Har du astma?

• Ta astmamedisin som vanlig og ta med deg dine inhalasjonsmedisiner.

Bruker du blodfortynnende medikamenter?

•  Blodfortynnende medikamenter må eventuelt avsluttes etter avtale med egen lege.

Bruker du blodtrykksmedisiner?

• Blodtrykksmedisiner tas etter avtale med anestesilege operasjonsdagen.

Bruker du medisiner mot Parkinson eller epilepsi?

• Disse medikamentene skal du ta som vanlig.

Hjemreise:

• Du skal reise hjem fra sykehuset samme dag.
  • Du skal ikke kjøre bil på operasjonsdagen. Avtal med noen om henting etter inngrepet. Se punktet Transport i innkallingsbrevet.
  • Før du reiser hjem skal du snakke med legen. Du får skriftlig informasjon om forholdsregler etter operasjon, kontrolltime, sykmelding og resepter ved behov.
  • For din trygghet anbefaler vi at du har noen hjemme hos deg 1.døgnet etter narkose. Ved behov for kontakt med sykehuset, finner du telefonnummer til aktuell avdeling på informasjonsskrivet du får med hjem.

• Mandag 07:00 - 15:30
  • Tirsdag 07:00 - 15:30