Nye blodprøvetakingsrom for barn på Rikshospitalet

Barnelaboratoriet Rikshospitalet har laget en skattekiste med overraskelser! Her ønsker de at barna skal bli ivaretatt på best mulig måte.

Publisert 07.09.2022
Sist oppdatert 29.01.2024

​Det kommer flere barn innom hver dag som er redde for å bli stukket. De ansatte på Barnelaboratoriet brenner for at blodprøvetakingen skal bli en så god opplevelse som mulig, og gjør det de kan for å trygge barna.​

Barnelab prøvetaking

Havet: Ett av prøvetakingsrommene har temaet "Havet" og viser dyrelivet under vann. Foto: Lars Petter Devik.

barnelab jungelrom.jpg

Jungelen: Det andre prøvetakingsrommet heter "Jungelen". Her får du hilse på ville dyr. Foto: Lars Petter Devik.

​I «Jungelen» får du hilse på ville dyr, og den lille apefamilien svinger seg i lianer og ønsker deg velkommen inn. Og på «Havet» kan du utforske dyrelivet under vann, der hai og fisk lever side om side i fin harmoni. Hvert univers har en skattekiste full av fine overraskelser som du kan få med deg hjem etter endt besøk hos oss.

Rommene har kun rukket å være i bruk i et par uker men «Jungelen» og «Havet» har allerede lagt seg inn som en god konkurrent til blodprøvetaking i lystgass!

Nyhetssak Barnelab Jungelen.jpg

I jungelrommet kan du høre lyder fra de mange dyrene som finnes ​dypt inn i jungelen. Foto: Lars Petter Devik

Nyhetssak barnelab havet.jpg

I havrommet kan du oppleve hvordan livet under vann kan høres ut. Foto: Lars Petter Devik