Verdens første klinisk studie hvor kunstig intelligens brukes på vevssnitt til å påvirke hvilken behandling pasienter får

En ny studie ledet av forskere ved Institutt for kreftgenetikk og informatikk (IKI) ved Oslo universitetssykehus skal finne ut om kunstig intelligens (KI) kan hjelpe til med å bestemme hvilke pasienter som trenger cellegift etter tarmkreftoperasjon.

Publisert 16.01.2024
Andreas Kleppe og Tarjei Sveinsgjerd Hveem leder studien

Foto: M. Seiergren

Andreas Kleppe og Tarjei Sveinsgjerd Hveem leder studien

Studien vil involvere nærmere 2000 pasienter fra Norge, Storbritannia og andre land, hvorav ca 1000 norske tarmkreftpasienter, og har som mål å teste om KI kan bistå leger å yte mer persontilpasset behandling. KI-systemet som skal brukes i studien er utviklet ved IKI og kalles Histotyping.

Histotyping fungerer ved å analysere digitale bilder av vevsprøver hentet ut under operasjon (fjerning av kreftsvulst). Leger som er spesialister i diagnostisering og vurdering av celler og vevsprøver, patologer, analyserer vevsprøvene for blant annet å bestemme pasientens prognose. KI har vist seg å være i stand til å gjøre dette mer nøyaktig enn mennesker, og kan i tillegg gi tilleggsinformasjon som patologer kanskje ikke ser slik at kombinasjonen av vurderingene fra KI og patolog er bedre enn hver av dem er individuelt. I studien håper vi å vise at denne kombinasjonen fører til mer persontilpasset behandling.

Studiens hovedforsker, Andreas Kleppe, tenker studien vil vise at KI kan bistå klinikere slik at mange tarmkreftpasienter kan unngå cellegift de ikke trenger. Dette er den første kliniske studien som bruker KI på denne måten.

Bare noen dager inn i det nye året fikk vi besøk av Aftenposten som ønsket å høre mer om prosjektet. Fotografen fanget flere av våre ansatte “in action“ mens Andreas Kleppe og Tarjei S. Hveem diskuterte studien og besvarte journalistens spørsmål. Artikkelen kan leses på aftenposten.no (krever innlogging)

Video som forklarer Histotyping