Et bibliotek med planter og bøker

Helseinformasjon til pasienter og pårørende - Pasientbiblioteket

Pasientbiblioteket er tilgjengelig for deg som er pasient, pårørende eller ansatt. Hos oss finner du både helsefaglig litteratur og skjønnlitteratur. Du kan koble deg til gratis WiFi, eller benytte deg av en av våre stasjonære datamaskiner. Vi har hyggelige lokaler, der du kan slappe av i en av våre komfortable lenestoler og lese dagens aviser eller magasiner, låne en pult eller et rom for å få unnagjort litt jobb eller studier, eller ta med barna ned i tegnekroken. Hver onsdag ønsker vi deg velkommen til høytlesningsgruppe fra klokka 13:30 til 15:00.

Vi tilbyr:

• Veiledning av våre spesialbibliotekarer
  • Helsefaglig litteratur
  • Skjønnlitteratur
  • Dagens aviser
  • Helsefaglige tidsskrifter
  • Utvalgte magasiner
  • Gratis WiFi
  • Stasjonære datamaskiner med internett
  • Hjelp til utskrifter, skanning og kopiering
  • Hyggelige og romslige lokaler

Vi kan også levere bøker til avdelinger på Ullevål sykehus, dersom pasienten ikke har mulighet til å hente selv.

Søk i vår samling på mikromark.no.

Å finne god helseinformasjon på internett kan være utfordrende. Hvor skal jeg søke? Hvilke sider kan jeg stole på?

Noen enkle tommelfingerregler for å vurdere om informasjonen er til å stole på:

• Kommer det frem hvem som har skrevet artikkelen?
  • Er artikkelen skrevet av fagfolk?
  • Er det tydelig hvem som står bak nettsiden? Har den lett tilgjengelig kontaktinformasjon?
  • Har nettsiden kommersielle interesser? Er den ute etter å selge deg noe?
  • Er informasjonen som presenteres balansert og objektiv?

Her i biblioteket får du tilgang til en rekke medisinske databaser. Vi kan hjelpe deg med dette.

Under lenker vi også til et utvalg kvalitetsvurderte nettsider du kan starte med når du leter etter helseinformasjon tilpasset ditt behov.

Startsider

• Helsenorge – den offentlige helseportalen: Informasjon om rettigheter og helsetjenester, sykdommer og behandling, samt lenker til en rekke innloggingstjenester
  • Helsebibliotekets pasientinformasjon: Pasientbrosjyrer om sykdommer. Filmer, anatomisk atlas og lenker til andre nettsider.

Oppslagsverk

• Norsk helseinformatikk: Pasientinformasjon fra utgiveren av Norsk elektronisk legehåndbok
  • MedlinePlus: Pasientinformasjon på engelsk fra National Library of Medicine, USA
  • UpToDate: Oppdatert pasientinformasjon på engelsk om diagnoser og behandling. Har både enkle oversiktsartikler og lengre artikler med medisinsk terminologi for deg som ønsker å gå i dybden.
  • Kreftlex: Nettsted skrevet spesielt for kreftsyke og deres pårørende
  • Felleskatalogen: Pakningsvedlegg: Pakningsvedlegg til medisiner som selges i Norge

NB! Husk at informasjon du finner på internett aldri skal erstatte besøk hos lege.

En kvinne med langt hår

Linda Schade Andersen

Seksjonsleder og spesialbibliotekar

liscan@ous-hf.no