Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Har du ledig kapasitet på dagtid og ønsker å bli sykehusvert?

Sykehusvertene skal være til hjelp for pasienter og pårørende, slik at de finner frem på sykehuset. Du skal blant annet følge pasienter til riktig avdeling eller poliklinikk. Våre sykehusverter jobber frivillig uten lønn og gjør en svært viktig jobb ved å sørge for at pasienter, pårørende og brukere blir sett, hjulpet og finner frem.

Katrina Chamberlain
Publisert 13.02.2023
Sykehusverter ved Rikshospitalet.JPG

Sykehusverter ved Rikshospitalet Ingebjørg H. Skjøvold og Karin Apneseth

Hvem kan bli en sykehusvert?

- I utgangspunktet kan vel alle det, men det er en fordel å ha jobbet ved sykehuset vil jeg si. Det er praktisk å være godt kjent og vite hva vi står for. Å være stolt av sykehuset er en god ting. De må kunne snakke norsk synes nå jeg da, sier Karin Apneseth. Tross alt snakker de fleste norsk her. Vi har en del engelsktalende folk som spør også, så det er en fordel å kunne flere språk. I tillegg må du ha ledig kapasitet på dagtid og ønsker å gjøre en frivillig innsats. Flere av våre frivillige er pensjonister.

Hva gjør en sykehusvert?

Den viktigste jobben til sykehusvertene er å sørge for at pasienter, pårørende og brukere blir sett, hjulpet og finner frem.

- Vi svarer når pasientene spør om ulike ting og ofte lurer de på hvor de skal, sier de to frivillige i kor.

Hjelper de som bor på hotellet

- De som bor på hotellet her på Rikshospitalet kommer av og til bort og lurer på noe. For eksempel var det en tidligere i dag som spurte hvor lenge det er frokost på hotellet? Noen ganger vil de ha hjelp med baggen eller kofferten. De spør om praktiske ting som feks. åpningstider, avstander og når Helseekspressen går osv, og da hjelper vi til så godt vi kan.

​Hjelper pasienter som reiser med Helseekspressen

- Pasienter som kommer med Helseekspressen kommer gjerne langveis fra. De lurer på hvor de skal i sykehuset eller hvor Gaustad hotell ligger. Vi er som regel på pletten når bussen kommer og hjelper til! Tidligere var det veldig greit med infotavlen som viste når Helseekspressene kom og gikk. Den savnes og var også bra for de som ventet på "sin" buss, så vi håper den kommer på plass igjen.

- Ventesonen er viktig å følge med på. Noen synes de venter veldig lenge før de blir hentet av for eksempel pasientreiser.​

IMG_5460.JPG

Når Helseekspressen kommer er pasientvertene oppmerksomme på de som kommer inn, vi følger med om de blir hentet eller ikke finner fram, sier Ingebjørg H. Skjøvold

Ved innleggelse
For mange pasienter er det en stor påkjenning å legges inn på sykehuset. De har ting de lurer på og gruer seg til. Sykehusvertene møter disse med blide ansikter og kan hjelpe til både med det praktiske og det psykososiale ved å være støttende og empatiske.

- Vi er imøtekommende og hjelpsomme. Vi smiler alt vi kan, ler Karin Apneseth som har jobbet som bioingeniør ved Rikshospitalet i 25 år. Det er flere som kommer bort og sier at det er hyggelig at vi er kommet tilbake etter korona. Vi vet at vi er blitt dypt savnet. Når vi er på plass avlaster vi de hvitkledde og de i resepsjonen. Vi ordner litt opp og kan som regel svare pasientene når de lurer på noe Vi vet ganske mye, forteller Ingebjørg H. Skjølsvold som har jobbet som kvalitetsrådgiver ved Rikshospitalet.

Gratis lunsj og parkering

Karin og Ingebjørg er her helt frivillig og får ingen lønn for jobben de gjør, men har gratis lunsj og parkering de dagene de er på plass.

-Som pensjonist synes jeg det er hyggelig å komme på sykehuset og møte tidligere kolleger, noen dager er det fint å komme seg ut av sofaen. Etter en endt dag her føler jeg at jeg har gjort en innsats som frivillig, jeg har vært til nytte selv om jeg er sliten i beina kanskje, det er mest positivt, sier Karin, videre forteller hun at de vil gjerne ha flere oppdrag, vi ønsker å være mest mulig til nytte. Det er gøy når vi har mye å gjøre. Strømmen av pasienter er  forskjellig fra dag til dag synes jeg. Det kan noen ganger bli litt stille, men vi har det hyggelig sammen når vi er to på vakt. Kanskje kunne vi hatt noe mer å gjøre, det har vi snakket om tidligere. Vi kunne kanskje hatt flere oppgaver.


På jakt etter rullestoler

- Vi går rundt på hele huset og leter, også ned i garasjen. Vi samler sammen og er alltid på jakt etter rullestoler. Rullestolene skal «bo» ved inngangen. Men det er jo forståelig at de havner i garasjen etter bruk, smiler de to. På den måten får vi god trim og kommer i kontakt med de ansatte ute på postene. Vi forteller at det er viktig at de kommer tilbake med rullestolene til resepsjonen. Noen ganger er det fire til fem rullestoler etter hverandre i én gang, i stedet for at de står nede i resepsjonen. Vi snoker rundt på huset på jakt etter rullestolene og det er egentlig ikke vår faste oppgave. Det er sendt ut skriv om at rullestolene skal tilbake til resepsjonen, men det hjelper ikke. De er stadig vekk på avveier og vi finner som regel noen i parkeringshuset forteller Ingebjørg.​

IMG_5478.JPG

Ingebjørg H. Skjøvold på vei til parkeringshuset for å lete etter rullestoler. 

Vi blir satt stor pris på av helsepersonell

- Jeg vet at de helsepersonell synes det er fint at vi hjelper pasientene til å finne frem i tide. Det avlaster personalet slik at de slipper å hente, ta telefoner og veilede. Når vi er her slipper de å bruke tid på det. Helsepersonell har ikke ledig tid til å bli stoppet for å svare på hvor pasientene skal. De er ikke alltid kjent på hele sykehuset heller, ofte kun der de jobber. De takker oss for den jobben vi gjør. Det er hyggelig å få slike tilbakemeldinger som «det er bra at dere er her», da føler jeg at jeg er til nytte!

- Vi er i tillegg kontakt med de som sitter i resepsjonsområdet og bistår hvis det skulle være noe. Det er oftest slik at vi spør om de trenger følge av oss dit de skal. Det er viktig at vi ikke er borte fra " stasjonen" for lenge om gangen.

- Vi har veldig godt samarbeide med resepsjonen. De kan også komme med info som ikke har vært gjeldende før forteller Ingebjørg H. Skjølsvold.


Oppfordrer flere til å bli sykehusvert

- Jeg anbefaler flere til å bli sykehusvert og finne ut hva det går ut på! Det ganske fritt og du kan sette deg opp på vakt på dager som passer deg eller gjøre en avtale om faste dager. Vi bestemmer selv, så det er veldig greit. Andre frivillige organisasjoner er strengere på faste vakter. Her kan vi komme og gå som vi vil. Vi blir ikke spurt om å ta en vakt, det er kun opp til oss selv, forteller Karin Apneseth.

Felles samling og opplæring

Ingebjørg H. Skjølsvold og Karin Apneseth har vært med helt fra begynnelsen av, bortsett fra i pandemien. Det har stagnert litt etter det, men nå bygges det opp igjen. OUS skal satse igjen og planlegger samlinger og sosiale sammenkomster. Det er viktig med det sosiale aspektet for å få til et godt miljø blant sykehusvertene!

- Da vi begynte hadde vi samling hvor vi fikk informasjon og ble intervjuet. Det var et godt opplegg. En egen prosjektleder fulgte oss opp og det synes jeg var veldig bra! Vi ble fortalt hva som er hensikten med å være sykehusvert. Vi snakket om taushetsplikt og andre etiske tema. Det seminaret var inspirerende og da bestemte jeg meg, selv om jeg ikke hadde bestemt meg på forhånd. Vi hadde flere møter på Ullevål da jeg begynte som var sosialt og hyggelig. Vi har hatt to sosiale samlinger i året på flott restaurant. Vi har vært i Operaen med omvisning og full bevertning. En annen gang hadde vi omvisning på Gaustad sykehus, det var en meget interessant omvisning. Vanligvis har vi flere samlinger per år, en om sommeren og en om vinteren, det har vært veldig hyggelig. Radiumhospitalet har vi også besøkt. Det har vært temainnslag om ernæring og om det å være på sykehus lenge. Tidligere har det vært veldig bra, men pga. korona har det dabbet litt av. Det er godt at det planlegges litt aktiviteter for oss frivillige igjen. Vi tror det kommer en samling om litt og det gleder vi oss til forteller de to frivillige.

Vil du bli sykehusvert?

Vi trenger deg som:
• Har ledig kapasitet på dagtid og ønsker å gjøre en frivillig innsats.
• Vil være til hjelp for pasienter og pårørende, slik at de finner frem på sykehuset.
• Vil følge pasienter til riktig avdeling eller poliklinikk.

​Du kan selv avgjøre hvor ofte du vil bidra. Det tilbys gratis lunsj og mulighet til å delta på ulike sosiale arrangementer. I tillegg bestemmer du hvor du vil ​jobbe,  på Ullevål, Rikshospitalet, Aker sykehus eller Radiumhospitalet.

Vil du bli sykehusvert, eller har du spørsmål om tjenesten, vennligst ta kontakt:
Koordinator, tlf: 480 27 736 E-post: sykehusvert@ous-hf.no​