Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Individuell jobbstøtte

IPS (Individual Placement and Support) eller individuell jobbstøtte på norsk, er en kunnskapsbasert tilnærming til arbeidsrehabilitering for mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Tilnærmingen er systematisk og integrert med behandlingstilbudet som gis fra helsetjenesten. Målsetningen er å finne vanlig lønnet arbeid. De som mottar IPS omtales videre i teksten som jobbsøker.

Samarbeid mellom flere

I Norge gir vi ofte tilbud om IPS i et samarbeid mellom helsetjenesten og IPS-jobbspesialist ansatt i NAV. Tjenesten fra en IPS-jobbspesialist blir da tilbudt som et arbeidsmarkedstiltak regulert gjennom forskrift i NAV, men i tett samarbeid med helsetjenesten.

IPS prinsipper kan også brukes av ansatte i helsetjenesten som kalles arbeids- og utdanningsspesialister, og tilbudet er da fullt integrert i helsetjenesten.

Åtte grunnleggende prinsipper

  • Målet er ordinært, lønnet arbeid.
  • Deltagelse på bakgrunn av jobbsøkers ønske.
  • Individuell jobbstøtte er en integrert del av behandlingen.
  • Jobbsøk skjer ut fra interesser og ferdigheter.
  • Individuelt tilpasset rådgivning om økonomiske ytelser.
  • Aktivt jobbsøk starter med en gang og senest etter 1 måned.
  • Systematisk jobbutvikling.
  • Oppfølging er ubegrenset i tid og individuelt tilpasset jobbsøker.

Henvisning og vurdering

Individuell jobbstøtte er en integrert del av behandlingen til mennesker med alvorlige psykiske lidelser, og baserer seg på den enkeltes ønske om bistand til jobb eller utdanning.

Samarbeid med veileder i NAV er ofte naturlig.

Før

For å få tilbud om IPS må du ha et ønske om å komme i lønnet arbeid og du må være i behandling for en psykisk lidelse eller rus-/og avhengighetsproblematikk ved sykehuset.

Under

Ved oppstart av behandling blir alle pasienter spurt om nåværende status for jobb eller utdanning, og om eventuelle ønsker om hjelp til det. Dersom individuell jobbstøtte er en del av den behandlingen du ønsker, vil du bli satt i kontakt med en jobbspesialist. Sammen jobber dere med:

  • En-til en kontakt for å tilpasse til ditt behov
  • Dine ønsker i forhold til arbeid
  • Hjelp til å utforme CV, søknadsbrev, trene på intervjusituasjoner og så videre
  • Hjelp til å finne egnede jobber og oppsøke arbeidsgivere om dette er ønskelig
  • Skape godt samarbeid med NAV
  • Jobbe med en handlingsplan for å finne jobb
  • Åpenhet og ærlighet når vi jobber med tema knyttet til jobb

Varighet av behandlingen

I denne behandlingen jobbes det direkte ut mot ordinært arbeid, så snart dette er ønskelig. Samarbeidet med en   arbeids- og utdanningsspesialist eller IPS-jobbspesialist kan vare like lenge som du har oppfølging fra din behandler.

Etter

Oppfølging fra arbeids- og utdanningsspesialist eller IPS-jobbspesialist skal tilpasses ditt behov og være integrert i behandlingsplan. Oppfølgingen etter utskrivelse avtales mellom deg og arbeids- og utdanningsspesialisten eller IPS-jobbspesialisten, behandler, arbeidsgiver og NAV. Dersom dette høres interessant ut for deg, ta kontakt med din behandler for mer informasjon.

Du kan også se nettsidene til NAPHA for mer informasjon.

Kontakt

  • Kontakt Psykosepoliklinikken - Søndre Oslo DPS

    Oppmøtested

    Helga Vaneks vei 6. Hovedinngang i 1. etasje vis-à-vis Mortensrudsenteret.
    Foto av Mortensrudbygget

    OUS Mortensrud

    Helga Vaneks vei 6

    1281 Oslo

    Transport

    ​Etter 1. september 2019 vil alle pasienter som møter til behandling i psykisk helsevern og/eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling bli inkludert i pakkeforløp.

    Les mer på siden om pakkeforløp og koordinatorfunksjonen​.​

    ​Det går både t-bane og busser til OUS Mortensrud. Se www.ruter.no for ruteinformasjon.

    Praktisk informasjon

    Avbestille på helsenorge.no​

    Hvis du har fått innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du nå sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din. ​​Foresatte (med foreldreansvar) til barn under 16 år kan gjøre dette på vegne av barna. ​

    Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du i stedet for å ringe til sykehuset kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din.

    Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.

    Tjenesten er tilgjengelig for alle som har samtykket til full tilgang på helsenorge.no og har registrert seg som bruker der. 

    Ringe for å avbestille

    Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din.

    Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å

    Sikker kan​​al for kontakt med sykehuset

    Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.

    ​Det finnes et par parkeringsplasser i tilknytning til bygget som er forbeholdt pasienter. Parkeringsplassene er ikke avgiftsbelagt, men parkeringsbevis for 2 timer må hentes i hovedekspedisjonen.

    Alternative parkeringsmuligheter: Mortensrud Torg innendørs (inntil 2 timer gratis – etter det mot betaling). Parkering ved Mortensrud T-bane/Senter Syd – inntil 3 timer gratis cirka 500 meter unna.

  • Kontakt Psykiatrisk poliklinikk Søndre Nordstrand - Søndre Oslo DPS

    Oppmøtested

    Helga Vaneks vei 6. Hovedinngang i 1. etasje vis-à-vis Mortensrudsenteret.
    Foto av Mortensrudbygget

    OUS Mortensrud

    Helga Vaneks vei 6

    1281 Oslo

    Transport

    ​Etter 1. september 2019 vil alle pasienter som møter til behandling i psykisk helsevern og/eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling bli inkludert i pakkeforløp.

    Les mer på siden om pakkeforløp og koordinatorfunksjonen​.​

    ​Det går både t-bane og busser til OUS Mortensrud. Se www.ruter.no for ruteinformasjon.

    Praktisk informasjon

    Avbestille på helsenorge.no​

    Hvis du har fått innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du nå sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din. ​​Foresatte (med foreldreansvar) til barn under 16 år kan gjøre dette på vegne av barna. ​

    Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du i stedet for å ringe til sykehuset kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din.

    Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.

    Tjenesten er tilgjengelig for alle som har samtykket til full tilgang på helsenorge.no og har registrert seg som bruker der. 

    Ringe for å avbestille

    Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din.

    Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å

    Sikker kan​​al for kontakt med sykehuset

    Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.

    ​Det finnes et par parkeringsplasser i tilknytning til bygget som er forbeholdt pasienter. Parkeringsplassene er ikke avgiftsbelagt, men parkeringsbevis for 2 timer må hentes i hovedekspedisjonen.

    Alternative parkeringsmuligheter: Mortensrud Torg innendørs (inntil 2 timer gratis – etter det mot betaling). Parkering ved Mortensrud T-bane/Senter Syd – inntil 3 timer gratis cirka 500 meter unna.