We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Nevropsykologisk undersøkelse av barn og unge

En nevropsykologisk undersøkelse er en omfattende utredning der vi gjennom samtaler, observasjoner og testing kartlegger ulike ferdigheter og hjernefunksjoner.

Innholdet i undersøkelsen varierer noe fra person til person. Vanligvis kartlegger vi hvordan du fungerer på ulike områder ved å snakke med deg og eventuelt pårørende/andre instanser. Som oftest gjennomfører vi ulike tester, for eksempel evnenivå, hukommelse, oppmerksomhet og konsentrasjon, språk, visuell funksjon, planlegging og organiseringsevne, motoriske og sensoriske ferdigheter, samt hvordan du fungerer adferdsmessig, sosial og emosjonelt.

Henvisning og vurdering

Fastlege og psykolog kan henvise deg til nevropsykologisk utredning. Du kan også bli henvist fra somatiske avdelinger.

Som regel starter utredningen i løpet av 1 måned, men fristen er 3 måneder. Hvis utredningen gjelder førerkort eller andre attester kan det være lengre ventetid fordi det ikke er noen frist for slike utredninger.

  • Tydelig beskrivelse av årsak til henvisning: Hva ønsker en svar på?
  • Anamnestiske opplysninger (oppvekst, utdanning, yrke, sosial funksjon, fritid)
  • Aktuelle diagnoser og behandling, både somatisk og psykisk
  • Medisinliste
  • Andre relevante funn (blodprøver, billeddiagnostikk, EEG etc)
  • Informasjon om eventuell tidligere nevropsykologisk utredning.

Det er viktig at pasienten er informert dersom henvisningen gjelder vurdering av førerkort. Legg ved informasjon om andre somatiske og psykiske forhold jfr. helsekravene til førerkort (syn, epilepsi, medikasjon, motorisk funksjon, adferdsforstyrrelser, psykose m.m.)

Før

  • Ta med ferdig utfylte skjema hvis du har fått det på forhånd.
  • Møt uthvilt, unngå medisinendringer eller rusmidler i dagene før utredningen.
  • Ta med briller og/eller høreapparat om du bruker det.
  • Ta med matpakke og drikke, eller penger til å kjøpe mat, da testingen tar noen timer.
  • Skru av mobilen under testingen.

Under

Første gang du kommer, har vi en samtale om hvorfor du er henvist og hva undersøkelsen går ut på. Vi får informasjon om din nåværende og tidligere funksjon, blant annet gjennom en utviklingshistorie fra barneår til i dag. Vi er interessert i dine styrker, svakheter, og aktuelle problemer. Noen ganger får vi også informasjon fra pårørende eller andre instanser, men bare hvis du har gitt samtykke til det.

Som regel må du ta noen muntlige, skriftlige og/eller praktiske tester. Testene blir vanligvis fordelt over 2 dager og utføres av testtekniker eller psykolog. Ingen av testene gjør vondt, men du kan bli trøtt etterpå.

Etter

De fleste blir innkalt til en samtale hvor vi går gjennom resultatene. Noen ganger har vi også møter med andre instanser. Det blir drøftet om du har behov for videre oppfølging for eksempel på skole/arbeidsplass eller om du trenger henvisning til andre undersøkelser eller til behandling hos psykolog, fysioterapeut, logoped eller andre.

Vi sender en nevropsykologisk testrapport (epikrise) til den som henviste deg. Vanligvis sender vi også rapporten til fastlegen din og til andre instanser hvis det er avtalt.

Kontakt

  • Kontakt BUP Oslo Nord

    Oppmøtested

    Resepsjon i hovedinngangen,
    Gjerdrums vei 21.

    Gjerdrums vei 21

    Gjerdrums vei 21

    0484 Oslo

    Transport

    Sjekk reisealternativ til Gjerdrums vei 21, 0484 Oslo på www.ruter.no

    Det finnes et begrenset antall parkeringer for pasient / pårørende som har avtale. Parkeringsoblat fås i resepsjonen.

    Betalingsparkering alternativ mellom 08:00-16:00, gratis mellom 16:00 – 08:00. Betaling via automat, Apcoa Flow 9392 Gjerdrumsvei 16, P-tak, Gjerdrums vei 16B, 0484 Oslo eller Easypark kode 9392

    Takst per 01.12.2023

    • 56 kroner per time
    • 350 kroner i maks døgnpris

    ​Etter 1. september 2019 vil alle pasienter som møter til behandling i psykisk helsevern og/eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling bli inkludert i pakkeforløp.

    Les mer på siden om pakkeforløp og koordinatorfunksjonen​.​

    Praktisk informasjon

    ​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

    Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

    Les mer om tolk og Tolkesentralen.

    Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

    Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

    Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

    Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

    Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

    Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

    Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.

  • Kontakt BUP Oslo Syd

    Oppmøtested

    Resepsjonen i 1.etg
    Foto av Mortensrudbygget

    OUS Mortensrud

    Helga Vaneks vei 6

    1281 Oslo

    Transport

    ​Det går både t-bane og busser til OUS Mortensrud. Se www.ruter.no for ruteinformasjon.

    ​Etter 1. september 2019 vil alle pasienter som møter til behandling i psykisk helsevern og/eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling bli inkludert i pakkeforløp.

    Les mer på siden om pakkeforløp og koordinatorfunksjonen​.​

    Praktisk informasjon

    ​Det finnes et par parkeringsplasser i tilknytning til bygget som er forbeholdt pasienter. Parkeringsplassene er ikke avgiftsbelagt, men parkeringsbevis for 2 timer må hentes i hovedekspedisjonen.

    Alternative parkeringsmuligheter: Mortensrud Torg innendørs (inntil 2 timer gratis – etter det mot betaling). Parkering ved Mortensrud T-bane/Senter Syd – inntil 3 timer gratis cirka 500 meter unna.

    ​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

    Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

    Les mer om tolk og Tolkesentralen.

    Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

    Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

    Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

    Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

    Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

    Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

    Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.

    Avbestille på helsenorge.no​

    Hvis du har fått innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du nå sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din. ​​Foresatte (med foreldreansvar) til barn under 16 år kan gjøre dette på vegne av barna. ​

    Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du i stedet for å ringe til sykehuset kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din.

    Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.

    Tjenesten er tilgjengelig for alle som har samtykket til full tilgang på helsenorge.no og har registrert seg som bruker der. 

    Ringe for å avbestille

    Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din.

    Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å

    Sikker kan​​al for kontakt med sykehuset

    Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.