Fagkurs

Tverrprofesjonell samhandling i smertebehandling

Målet med kurset er å øke kompetanse i samhandling mellom ulike profesjoner som jobber med pasienter med smerte. Målgruppe: leger i kompetanseområde i smertemedisin, leger med spesialisering i allmennmedisin, fysioterapeuter og sykepleiere i smerte videreutdanning.

Passert
8.
februar
2 dager
  1. 08. feb. 2024, 09:00 - 17:00
  2. 09. feb. 2024, 08:00 - 15:00
Påmelding

Tid og sted

Når

1. 08. feb. 2024, 09:00 - 17:00
  2. 09. feb. 2024, 08:00 - 15:00

Hvor

Ullevål sykehus, blått auditorium bygg 36, 1. etasje (øyeauditoriet).

Påmelding

Dette kurset er et samarbeid mellom Legeforeningen, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Regional Kompetansetjeneste for Smerte (ReKS).

Uttelling

15 timer kurs innen allmennmedisin (vi har søknad inne om godkjenning for 15 timers klinisk emnekurs)

15 timers obligatorisk kurs for leger i spesialisering i smertemedisin

15 timers obligatorisk undervisning for studenter ved tverrprofesjonell videreutdanning i smertebehandling

Innhold i kurset

• Teoretisk bakgrunn for tverrprofesjonell samhandling (ulike modeller).

• Tverrprofesjonell tilnærming til pasienter med langvarige smerter (ulike profesjoners roller i smertebehandling - med fokus på primærhelsetjenesten).

• Samhandling i smertebehandling i primærhelsetjenesten – og mellom primær og spesialisthelsetjenesten.

• Hvordan øke sjansen for vellykket tverrprofesjonell samhandling (kommunikasjon og jus).

• Pasientkasuistikk med langvarig smerte (gjennomgående i ulike deler av kurset.

• Tverrprofesjonelt gruppesamarbeid knyttet til pasientkasuistikken.

• Plenumsdebatter og diskusjoner rundt gruppearbeid og pasientkasuistikk

Læringsutbytter for spesialisering innen allmennmedisin

Felles læringsmål

Kommunikasjon:

• Kunne kommunisere om sin egen og pasientens usikkerhet på måter som skaper trygghet og forståelse (FKM LM-21).
  • Kunne kommunisere om eget fag på en måte som er tilpasset mottakere som kollegaer, samarbeidspartnere, pasienter og media (FKM LM-23).

Lovverk:

• Forstå ansvaret som legespesialist i ivaretakelsen av lovlighet, forsvarlighet, standardisering og god praksis (FKM LM-46).

Samhandling:

• Kunne beskrive sammenhengen mellom egen arbeidsplass, andre deler av helse- og omsorgstjenesten og samfunnet forøvrig og diskutere hvilke roller ulike andre aktører kan ha for pasientgrupper spesialistens arbeid omfatter (FKM LM-46).
  • Ha kjennskap til og kunne gi anbefalinger om tiltak for å fremme samhandling som gagner den enkelte pasient og tjenesten som helhet (FKM LM-60).

Kliniske læringsmål

Kommunikasjon og samhandling:

• Selvstendig kunne gjenkjenne når verdier, holdninger og perspektiver hos lege, pasient, pårørende og annet helsepersonell kan ha en betydning for tilnærmingen til pasientens helseproblemer og behandlingskvalitet (ALM 046).
  • Ha kunnskap om kompetansen hos andre yrkesgrupper i kommunehelsetjenesten og selvstendig kunne samarbeide med ulike aktører til pasientens beste (ALM 052).

Deltakere og kompetanse i kurskomiteen

• Åge Norman Hansen: Spesialist i allmennmedisin, senior rådgiver i Statens Helsetilsyn (tidligere fastlege)
  • Stein Jarle Pedersen: Spesialist i allmennmedisin og fastlege ved Ankerløkka Legesenter Fredrikstad, stipendiat UiO
  • Silje E. Reme: Psykologspesialist, professor, Psykologisk Institutt UiO/avdeling for smertebehandling OUS/ReKS