Feedbackverktøy i rusbehandling
Bruk av feedbackverktøy kan bidra til bedre behandlingsallianse og mer individuelt tilpasset behandling. Her finner du opplæringsmateriell om bruk av feedbackverktøy i rusbehandling.
Nasjonale retningslinjer anbefaler å ta i bruk feedbackverktøy for å sikre individuell tilpasning og ønsket behandlingsutbytte. Feedbackverktøy er et virkemiddel for bedre pasient- og brukermedvirkning. Slike verktøy kan identifisere behandling som ikke er nyttig og i verste fall skadelig, og kan bidra til å hindre drop-out fra rusbehandling ved å bedre alliansen mellom pasient og behandler.
Lurer du fremdeles på hvorfor du skal bruke feedbackverktøy?
Les kronikken «Tør å spørre» av Hilde Harwiss
Nedenfor finner du opplæringsmateriell om bruk av feedbackverktøy i rusbehandling.
Sentrale spørsmål å vurdere når du skal lage tiltaksplan for implementering av feedbackverktøy
Integrasjon av feedbackverktøy i ordinær praksis
- Hvorfor skal min organisasjon bruke feedbackverktøy?
- Eksempel på vurderinger: Identifisere ikke-optimale forløp, måle utfall/effekt? Hindre drop-out?
- Opplæringsplan; Skal alle bruke verktøyene fra starten, eller skal man starte med de mest engasjerte/frivillige og utvide derfra? Hvordan skal opplæring struktureres og gjennomføres?
- Hvilke rutiner for pasientbehandling må endres eller justeres når feedbackverktøy tas i bruk?
- For eksempel innkomst/førstegangssamtale, journalføring, avslutning/epikriser, behandlingsplaner og justeringer av disse.
- Ønsker en feedback etter en samtale – eller etter en uke i behandling? Er det aktuelt å bruke i gruppe? Hva har dette å si for svarene – er det da klart for pasienten og personalet hva som evalueres?
- Hvem skal benytte feedbackverktøy – ansvarlig behandler/primærkontakt, miljøterapeuter, gruppebehandlere og/eller andre?
- Møteplasser; I hvilke interne kontekster skal feedbackverktøy tematiseres/data brukes?
- For eksempel behandlingsmøter, veiledning (både individuell og i gruppe), ansvarsgrupper, milepælsmøter, personalundervisning, behandlerutvikling/medarbeidersamtaler.
- Rapportering vs koding – hva er det vi måler?
- Hva skal vi rapportere på? Individ og organisasjon?
- Hvem skal ha tilgang til data? Og hva skal de brukes til?
- Nødvendig med egen prosedyre eller intern «kontrakt»? Skal veiledere ha tilgang til sine veilanderes feedbackdata?
- Personal – hvem skal drive det internt?
- Nøkkelpersoner, faglig ressursperson(er)
- Kan veiledere bruke feedbackverktøy?
- Seniorer vs juniorer/veileder vs veiland
- Nyansatte; Skal stillingsutlysninger inkludere informasjon om at arbeidsstedet benytter feedbackverktøy? Tema i intervju?
Pasientinformasjon
- Skal beskrivelser av enhetens behandling inkludere informasjon om feedbackverktøy?
- Skal det inkluderes i informasjonsskriv forut for oppstart av behandling?
- Informasjon på venteværelse?
- Vil dere benytte generell informasjon eller vil dere beskrive lokal praksis?
- Tema i pasientundervisning?
Teknologi/praktiske forhold
- Papir vs teknologi.
- Skal du begynne med papirversjon eller gå rett på elektronisk versjon?
- Papir: Organisering av papirskjemaer.
- Hvordan samle og systematisere skårer/tilbakemeldinger? Eksempelvis bruk av Excel-ark (laminerte ark som kan brukes igjen og igjen).
- Hvem skal skåre/legge inn data? Hvem skal kopiere opp og hvor skal de oppbevares? Hvem skal føre/scanne data inn i journal når?
- Elektronikk: Nettbrett, mobil eller stasjonær PC/laptop?
- Har vi stabilt trådløst nett eller trenger vi nettbrett med 4G (og eget SIM/abonnement)? Hvilken type nettbrett er godt nok? (Er det for eksempel nødvendig med kostbare iPad’er?)
- Datasikkerhet
- Hvordan ivareta sikkerhet/personvern når data lagres i sky?
- Personvern/GDPR – Hva slags informasjon registreres og lagres hvor?
- Hver organisasjon må gjøre selvstendige vurderinger, men kan vi bruke konkrete erfaringer fra andre? Trenger vi ROS-analyse? Må personvernombud kobles inn?
- Har vi interne IKT-ressurser som kan bistå ved valg, innkjøp, implementering og videre drift?
- Hvis ikke, hva kan vi løse selv og hva trenger vi hjelp til utenfra?
- Hva får vi ved bruk av nettbaserte verktøy som vi går glipp av med papirversjoner?
Lisenser (økonomi og ressurser)
- Ulike teknologiske løsninger; BON, FIT-Outcomes, OpenFIT. Hva med CheckWare?
- Tenk nøye gjennom brukervennlighet. Hvilke frihetsgrader har dere til å velge blant de ulike løsningene?
- Hvor kjøpes papirlisenser?
- Individuell bruk gratis, men lisenskostnader for hele organisasjoner. Hvor mange lisenser trenger organisasjonen?
Kultur
- Er det tilstrekkelig lederforankring hos oss?
- Har ledelsen på høyt nok nivå i organisasjon tilstrekkelig forståelse kunnskap om hva implementering av feedbackverktøy betyr?
- Er det «ildsjeler» med tilstrekkelig faglig autoritet hos oss?
- Er det klinikere som har brukt verktøyet mye tidligere, og som har spesielle interesser?
- Hvordan gjøre det trygt å være sårbar/dele det vi ikke mestrer?
- Som leder, kan du bruke feedbackverktøy for tilbakemeldinger fra dine ansatte? Og få oppriktige svar?
- Har enheten min gjennomført lignende prosesser som jeg kan hente erfaringer fra?
- Opplever vi en grunnleggende tillit oss imellom som kollegium?
- Har vi en kultur for tilbakemeldinger i kollegiet og ovenfor pasientene fra før?
- Er det forståelse for hvorfor feedbackverktøy kan være nyttig for oss?