TOMCAT-studien:

Transarterielle behandlingsteknikker for pasienter med kreft i galleveien i leveren (intrahepatisk kolangiocarcinom) som ikke er egnet for operasjon

Studien prøver ut ulike behandlingsteknikker for å få kontroll over svulster i leveren der det ikke er aktuelt med direkte kirurgi, men hvor pasienten likevel kan tåle avansert behandling. Målet er å bedre overlevelse og å gjøre trygg og meningsfull kirurgi mulig hos flere pasienter.

Om studien

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 02.01.2024 fram til 31.12.2031

Hvem kan delta?

Du må henvises til denne studien av behandlende kirurg eller onkolog (kreftlege).

Pasienter kan hele Norge kan bli med i denne studien.

Hva innebærer studien?

Vi skal inkludere 50 pasienter i del én av studien. Dette er pasienter med intrahepatisk kolangiocarcinom som ikke kan opereres direkte, men som er i god allmenntilstand. De får konvensjonell, systemisk kjemoterapi, og blir så tilbudt enten SIRT eller HAI/FUDR på bakgrunn av hva som er best egnet for dem.

SIRT gjennomføres som to dagbehandlinger (work-up og behandling) og effekten kan vedvare så lenge som 4-6 måneder. HAI/FUDR leveres via en pumpe som må opereres inn under huden i bukveggen og leverer cellegift via at kateter som legges inn i leverarterien. Disse pasientene må komme til Oslo hver 14. dag for å fylle på pumpen.

Det primære endepunktet er overlevelse.