Ekspertsykehuset - OUS sin blogg for fag, forskning og innovasjon

Vi har for dårlig oversikt over hjertestartere som virker!

Nesten 4000 i Norge får hjertestans årlig, og under 15 prosent overlever. Hvis du starter med hjerte- og lungeredning og får gitt et strømstøt fra en hjertestarter i løpet av de første 3 minuttene kan 50-70 prosent reddes.

Siw Lilly Osmundsen, rådgiver, Prehospital klinikk, Oslo universitetssykehus (OUS) og Terje Halvorsen, legespesialist, Norsk Førstehjelp AS.
Publisert 16.10.2024
HLR-redning

Foto: Shutterstock

Illustrasjon.

I en stor undersøkelse fra Italia overlevde 93 % av dem som fikk hjertestans på treningssentre som hadde hjertestarter, mot bare 9 % der hvor hjertestarter manglet.

Data fra 57 maratonløp i Japan viste at hos maratonløpere som fikk hjertestans overlevde 95 % der hvor hjertestarter var tilgjengelig, mot 47 % der hjertestarter ikke var tilgjengelig.

Diagram

Foto: Hjertestartregisteret

Fra Hjertestartregisteret

Altfor få hjertestartere er registrert

Det er solgt over 80.000 hjertestartere i Norge. Men kun 11.000 er registrert i det offentlige hjertestarterregisteret.113.no. Fordelen med å registrere den i er at man da vet hvor hjertestarten er og at den virker.

De resterende hjertestarterne vet vi ikke alder på, heller ikke utløpsdato for elektroder og batterier. Det er ukjent status på dem, det vil si om de virker når det er behov for dem ved en hjertestans. Erfaringer med kontroll av hjertestartere, er at enkelte hjertestartere er for gamle, har utgåtte elektroder og/eller batterier.

Disse hjertestarterne virker ikke og gir dermed en falsk trygghet.

Vårt mål er å få større fokus på at alle hjertestartere skal være oppdaterte, slik at de virker den dagen som det er behov for dem ved en hjertestans.

Hva bør du gjøre?

Sjekk hjertestarteren:.

1. Sjekk utløpsdato på elektroder og batterier
  2. Registrer hjertestarteren i det offentlige Hjertestarterregisteret
  3. Ha regelmessig førstehjelpskurs i bruk av hjertestarter.

Følger du disse rådene bidrar du til at flere liv reddes i Norge hvert år!

Andre nettsteder for informasjon:

Det offentlige hjertestarterregisteret 113.no

Stiftelsen Norsk Luftambulanse