Psykisk helse og behandling

Her er noen av behandlingene Oslo universitetssykehus tilbyr, men spør gjerne din behandler eller ta kontakt med ​behandlingssted om hvilke muligheter de har for hjemmesykehus og digital oppfølging.​

Fleksibel aktiv oppsøkende behandling (FACT)​​​ er et tilbud til de med alvorlig psykisk lidelse og- eller rusmiddelproblemer som  trenger hjelp på flere områder i livet.

Behandling og oppfølging flyttes ut av kontoret og til hjemmet og nærmiljøet.​ Teamet består av psykolog, psykiater, sykepleier, sosionom, erfaringskonsulent (brukerspesialist), russpesialist og jobbspesialist.​​

Hjemmesykehus for utredning og behandling av psykisk lidelse hos pasienter med autisme og utviklingshemning. Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme​(PUA) har en døgnenhet med 6 behandlingsplasser og en hjemmesykehusenhet med 6 behandlingsplasser. Døgnavdelingen jobber også arenafleksibelt, og kan ha hjemmesykehus i deler av pasientforløpet, tilpasset den enkelte pasient.

eMestring​​ er veiledet internettbehandling for deg som sliter med panikklidelse, sosial angst eller depresjon​. Dette er et tilbud ved Nydalen DPS og Søndre Oslo DPS (Mortensrud).​​

Spesialister i front – riktig hjelp til riktig tid, sted og nivå. Front ungdom er en arenafleksibel tverrfaglig enhet. Vårt overordnede mål er å gi ungdommer riktig hjelp til riktig tid. Front ungdom fyller tomrommet mellom poliklinikk og døgnavdeling ved å tilby ungdommer og familier skreddersydd behandling. Front ungdom har som fokus å styrke ungdommens mestring av krisen i sitt naturlige miljø, ikke minst styrke foresattes evne til å ivareta ungdommen.

Front-teamet gir et raskt og intensivt tilbud til barn i Oslo med store psykiske helseutfordringer.

Målgruppen er barn og unge i aldersgruppen 4-14 år i alvorlige kriser og med mulig psykopatologi med akutt forverring/raskt funksjonsfall. Eksempler på tilstander er psykose, alvorlige traumereakjsoner og suicidalitet.

Sist oppdatert 12.04.2024