Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
En mann iført hvit skjorte

Viktig informasjon til nyansatte

Det er viktig at du setter deg godt inn i temaer du finner på denne siden.

Hvem?

Beregning av lønnsansiennitet er aktuelt for alle yrkesgrupper som følger minstelønnssatser ved Oslo Universitetssykehus. Dette gjelder ikke for leger, tannleger og psykologer. Dersom du er usikker på om dette vil gjelde for deg, kan du spørre din nærmeste leder.

Lønnsansiennitet beregnes for at ansatte ved Oslo Universitetssykehus skal få riktig lønn. Lønnsansiennitet vil kunne påvirke lønnsinnplassering og senere lønnsoppgjør avhengig av overenskomsttilhørighet.

Hva skal gjøres?

For at arbeidsgiver skal kunne beregne korrekt lønnsansiennitet, er det en forutsetning at du som nyansatt legger ved kopi av alle arbeidsattester/tjenestebevis sammen med utfylt meldeskjema. Dette sendes samlet i PDF format til Sakarkiv via eDialog Oslo universitetssykehus (Sikker innlogging med bankID). 

Det er viktig at du leser dette før du fyller ut skjema:

I tittelfeltet i eDialog skjema skriver du "Lønnsansiennitet" også fyller du ut resten av feltene.

Hvis du ønsker å fylle ut meldeskjema på mobil kan du for eksempel åpne i Adobe Acrobat, Google disk eller Microsoft 360. NB! Husk at du må lagre som PDF-format etter du har fylt ut skjema. 

En fullgod attest er signert, datert, stemplet og inneholder:

  • Ansettelsesperiode (eksakt fra- og til dato)
  • Stillingsprosent og stillingstype
  • For ekstrahjelp/tilkallingsvikar må timeantall i tillegg være spesifisert.

Hva teller med?

  • All offentlig og privat arbeid etter fylte 18 år.
  • Førstegangstjeneste / verneplikt – bekreftes med tjenestebevis.
  • Fagarbeider med avlagt fagprøve får 50% av læretiden medregnet i lønnsansiennitet.
  • Arbeid i hjemmet på grunn av omsorg for barn eller annet omsorgsarbeid krever fødselsattest eller legeerklæring, og kan medregnes med totalt inntil tre år.
  • Selvstendig næringsdrivende må dokumentere med gyldig utskrift fra Brønnøysundregisteret og dokumentere at virksomheten har vært i drift via selvangivelse som dokumenterer inntekt.
  • Det gis ikke lønnsansiennitet overlappende arbeidsforhold i samme tidsrom.
  • Arbeidsavtaler, lønnsslipper og A-registermelding fra NAV er som hovedregel ikke gyldig dokumentasjon.

 

Tidligere ansatt?

Har du tidligere vært ansatt ved Oslo Universitetssykehus, trenger du kun å sende inn dokumentasjon for perioden etter ditt siste arbeidsforhold ved OUS med mindre oppholdet er for seks måneder eller kortere. Hvis vi ikke mottar noe, vil antall år og måneder fra tidligere bli videreført ved tiltredelse.

Fastsettelsestidspunkt:

Vi foretar beregningen av lønnsansienniteten din etter at arbeidskontrakten eller rammeavtale er signert. Hvis den beregnede lønnsansienniteten din skulle tilsi en høyere lønnsplassering, vil lønnsforskjellen bli etterbetalt. Datoen for lønnsansiennitet blir fastsatt til den 1. i måneden. Om Sakarkiv mottar arbeidsattester og tjenestebevis senere enn tre måneder etter du tiltrer eller gjeninntrer, blir lønnsansienniteten gjort gjeldende fra datoen Sakarkivet mottar disse. Hvis lønnsansiennitet ikke blir beregnet, settes tiltredelsesdato som ansiennitetsdato.

Regler for hva som teller med ved permisjon og fravær fra stilling ved Oslo universitetssykehus uten lønn, fremgår av retningslinjene i eHåndbok.

Hva teller med?

Beregningen baserer seg på:

  • alt offentlig og privat arbeid etter fylte 18 år
  • arbeid i hjemmet på grunn av omsorg for barn eller annet omsorgsarbeid krever fødselsattest eller legeerklæring, og medregnes med inntil tre år
    førstegangstjeneste/verneplikt
  • fagarbeider med avlagt fagprøve får verdiskapningsdelen av læretiden medregnet i lønnsansiennitet
  • Regler for hva som teller med ved permisjon og fravær fra stilling ved Oslo universitetssykehus uten lønn, fremgår av retningslinjene i eHåndbok.

Fastsettelsestidspunkt:

Vi foretar beregningen av lønnsansienniteten din etter at arbeidskontrakten eller rammeavtale er signert. Hvis den beregnede lønnsansienniteten din skulle tilsi en høyere lønnsplassering, vil lønnsforskjellen bli etterbetalt. Datoen for lønnansiennitet blir fastsatt til den 1. i måneden. Om Sakarkiv mottar arbeidsattester og tjenestebevis senere enn tre måneder etter du tiltrer eller gjeninntrer, blir lønnsansienniteten gjort gjeldende fra datoen helseforetaket mottar disse. Hvis lønnsansiennitet ikke blir beregnet, setter vi tiltredelsesdato som ansiennitetsdato.

Mer informasjon

Se våre retningslinjer: Beregning av lønnsansiennitet

For leger i spesialisering skal det beregnes utdanningsansiennitet ved nyansettelse i henhold til gjeldende overenskomst. Utdanningstid beregnes ut fra den tiden legen faktisk har vært ansatt i stilling som LIS og de punkter som fremgår av retningslinjen eHåndbok: 

Rekruttering og ansettelse av leger i spesialisering - LIS, avsnitt 4.1.3

Spesielle regler ved beregning av utdanningsansiennitet

Utdanningsansiennitet er all tid i stilling som lege i spesialisering i sykehus, men ikke tid som LIS1 i kommunen. Antall år i stilling som lege i spesialisering er relevant for lønnsplassering.
 
I henhold til endring i overenskomst A2 § 5.3.4 er det laget ny beregningsmodell som gjelder for ansettelser ved OUS i ansettelsesforhold etter 01.05.2022. Ansettelser i gjennomstrømningsstillinger lønnes i henhold til utdanningsansiennitet fastsatt av hovedarbeidsgiver.​

All tid i stilling som lege i spesialisering innenfor samme spesialitet skal medregnes. I tillegg vil også følgende erfaring medregnes: ​

  • Tid i tilgrensende spesialitet som vil si leger i spesialiteter med tidligere gren (medisin og kirurgi) og som i ny utdanningsmodell går fra LIS 2 til LIS 3.
  • Erfaring i annen spesialisering etter gjennomført LIS 1 oppad begrenset til 21 måneder. Herunder medregnes forskningstjeneste (i stilling som stipendiat, phd-stilling, fordypning eller tilsvarende) som er relevant for stillingen oppad begrenset til 9 måneder. Se overenskomst A2 § 5.3.4. Leder må vurdere dette.

Dette omfatter også: ​​

  • Vikariat som overlege
  • Fravær fra arbeidet med rett til foreldrepenger, svangerskapspenger og adopsjonspenger etter bestemmelsene i folketrygdloven eller annen lovfestet permisjon med lønn, opprettholder lønn og utdanningsansiennitet som om de var i arbeid i perioden.
  • Forskning som er en del av utdanningsløpet og inngår blant læringsmålene i spesialistutdanningen. Forskningstjeneste vil være oppad begrenset til 20 måneder innenfor utdanningsløpet. LIS som har permisjon fra spesialistutdanningen for å være forsker/stipendiat, eller har hatt forskningstjeneste før ansettelse i stilling som LIS 2/3, vil ikke få forskningsperioden medregnet.
  • Godkjent tjeneste i tilsvarende utdanningsstilling fra utlandet, jf. spesialistforskriften § 32, 2. og 3. ledd.


Legespesialister som bytter fra en spesialitet til en tilgrensende spesialitet, er sikret innplassering som legespesialist.

Allmennmedisin: Attest fra tidligere arbeidsgiver må bekrefte at LIS har gått i en utdanningsstilling for at tjenesten skal kunne medregnes.
​​

Arbeidsattester, tjenestebevis og eventuelt bekreftelse på doktorgrad

Nyansatte som søker på utlyst stilling i Webcruiter, skal laste opp arbeidsattester, tjenestebevis og eventuelt bekreftelse på oppnådd doktorgrad sammen med søknad og CV. Vedleggene må ha logo/underskrift/stempel.

Dersom du ansettes i et kortvarig vikariat som ikke er utlyst, skal du sende inn dine arbeidsattester og tjenestebevis samlet til oushfpbhrossteamlege@ous-hf.no snarest mulig. Inntil korrekt utdanningstid er beregnet, vil tiltredelsesdato og minstelønn være gjeldende. Når utdanningsansiennitet er beregnet, vil eventuell lønnsforskjell bli etterbetalt. Blir arbeidsattester og tjenestebevis sendt inn senere enn tre måneder etter tiltredelse, gjøres utdanningsansienniteten gjeldende fra den dato disse mottas av helseforetaket.

Arbeidsattester/tjenestebevis fra tidligere arbeidsgiver skal dokumentere gjennomført tid i utdanningsstilling og inneholde

  • logo eller stempel fra tidligere arbeidsgiver (sykehus/bedrift)
  • spesialitet
  • stillingsprosent
  • start- og sluttdato
  • Dato for utdanningsansienniteten fastsettes til den første i måneden.

For stillinger som krever politiattest skal du benytte din signerte arbeidskontrakt eller rammeavtale til søknad om politiattest på politiet.no

Politiet sender deg politiattesten elektronisk og du sender eller leverer den til din nærmeste leder, eller til Personalformidling pfekstravakt@ous-hf.no hvis du er tilknyttet dem.

Politiattesten må fremlegges før du begynner i stillingen, og må ikke være eldre enn tre måneder ved tiltredelse.

Dersom du er fagorganisert, må du be leder å registrere fagforeningstilhørighet i Personalportalen så snart som mulig. Det er veldig viktig å få på plass fagforeningstilhørighet slik at du skal få korrekt avlønning i ditt arbeidsforhold.

Oversikt over tillitsvalgte i OUS​

Lønn

Du får utbetalt lønn til bankkontoen din den 12. i hver måned. Hvis du tiltrer etter lønnskjøringen ved OUS, som er i løpet av den første uken i hver måned, vil første lønnsutbetaling være påfølgende måned. Det er derfor viktig at du registrerer kontonummeret ditt i Personalportalen første arbeidsdag.


Lønnsslipper

Du finner lønnsslippene dine i Personalportalen. Du kan i tillegg laste dem ned på mobiltelefon og nettbrett med adressen mhso.bluegarden.no. Her kommer du til et innloggingsbilde hvor du må lage et nytt passord første gang. Passordet lever sitt eget liv uavhengig av andre passord og pålogginger til OUS systemer, og må bli endret hver 90 dag.

Skatt

skatteetaten.no kan du kontrollere grunnlaget for beregning av ditt skattetrekk.

Utenlandske arbeidstakere

Utenlandske arbeidstakere må ha gyldig oppholdstillatelse for hele arbeidsforholdet.

A1-skjema

Hvis du har arbeid i hjemlandet, må du hvert år innhente A1-skjema hos folketrygden/forsikringskassen i hjemlandet ditt for å få riktig pensjonsopptjening. Du sender skjemaet til regnskap@sykehuspartner.no.

Skatt

Utenlandske arbeidstakere som skal jobbe i Norge, er skattepliktige i Norge. De må søke om skattekort, se mer informasjon om hvordan dette gjøres på Slik søker du om skattekort når du er utenlandsk arbeidstaker - Skatteetaten. Du må fylle ut skjemaet RF-1209 og bestille time hos Skatteetaten. Husk å ta med deg pass/nasjonalt id-kort og arbeidskontrakt.»

Pensjonister kan finne viktig informasjon i retningslinjen:

Arbeid ved OUS ved siden av hel alderspensjon og innføring av pensjonistlønn.

Du bør også ta kontakt med din pensjonskasse for mer informasjon; KLP for sykepleiere og PKH for alle andre yrkesgrupper.

Dette er yrkesrelaterte vaksiner til ansatte i OUS, f.eks. vaksine mot hepatitt B.

Alle ansatte som ønsker vaksine, vil bli individuelt vurdert av bedriftssykepleierne.Vi vaksinerer ut fra risiko i yrket. Vurderingen gjøres ut ifra ansattes konkrete arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver.

Du finner mer informasjon om hvilke vaksiner som kan være aktuelt for deg i våre retningslinjer om yrkesvaksinasjon. Ta kontakt med din leder dersom du har spørsmål om vaksiner i forhold til dine arbeidsoppgaver.

Vaksinasjonsdager på de forskjellige sykehusene finner du nedenfor. Du kan komme på drop-in.

Ullevål sykehus

  • Tid: Tirsdager 8:30-11:30 og 12:00-14:30
  • Sted: Søsterhjemmet inngang 2B, 1. etasje
  • Tlf: 22 11 82 41 (besvares kun tirsdager)

Rikshospitalet

  • Tid: Tirsdager 8:30-11:30 og 12:00-14:30
  • Sted: D5.2052
  • Tlf: 23 07 20 87 (besvares kun tirsdager)

Radiumhospitalet

  • Tid: Onsdager 8:30-11:30 og 12:00-14:30
  • Sted: Bygg B, 7. etasje, rom B 740
  • Tlf: 22 93 40 44 (besvares kun onsdager)

Aker sykehus

  • Tid: Annenhver torsdag, oddetallsuker 8:30-11:30 og 12:00-14:30
  • Sted: Bygg 6 (10. etasje)
  • Tlf: 23 07 58 80 

Dikemark sykehus

  • Tid: 1 torsdag pr måned, etter avtale
  • Ring Arbeidsmiljøavdelingen (23 07 58 80) eller send mail til bedriftssykepleie@ous-hf.no for nærmere info.


Skal du på tjenestereise til utlandet?

  • Ta kontakt med Reiseklinikken:
  • Tlf. 22 99 15 80, e-post post@reiseklinikken.no

Introduksjonsprogrammer ved OUS

Ved OUS skal alle nyansatte (også ekstravakt/timebetalt) gjennom et introduksjonsprogram. Dette er en kurspakke bestående av obligatoriske kurs som er relevant for jobben du skal gjøre, og for at du skal bli bedre kjent med oss. Dersom du har muligheten til det, kan du gjennomføre noen av kursene hjemmefra, før din første arbeidsdag! 

Informasjon om programmet finner du her

 

Sist oppdatert 19.03.2024