Det er ikke riktig at samtaler til 113 har ventet opp mot 17 minutter. Den henvendelsen som ventet lengst før den ble besvart, ventet 04:26 minutter.
- Årsaken ligger sannsynligvis i spørring mot databasen, som resulterte i et uttrekk som ikke ga riktige tall. Ventetidene som ble utlevert samsvarte derfor ikke med de tallene som er rapportert i forhold til kvalitetsindikatoren. Befolkningen skal føle seg trygge på at man får rask, nødvendig og god helsehjelp når man ringer 113, sier klinikkleder Stephen Sollid i Prehospital klinikk.
Det er ingen samtaler til 113 i perioden 2020-2022 har måttet vente lenger 04:26 minutter. Disse tallene er bekreftet av Helsedirektoratet.
87% av samtalene til 113 besvares innen 10 sekunder og 95% av samtalene er besvart innen 30 sekunder. 98% av samtalene er besvart innen 1 min.
Vi arbeider med å nå målsetningen om at 90 prosent av telefonene til 113 får svar innen 10 sekunder.