IDDT
Integrert behandling av ROP-lidelser
IDDT er den engelske forkortelsen for Integrated Dual Disorders Treatment. På norsk kaller vi det integrert behandling av ROP-lidelser. Her finner du informasjon og ressurser om temaet og du kan bestille den norske oversettelsen av IDDT-manualen.

Innholdet på denne siden er opprinnelig skrevet av Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP). Innholdet ble forkortet og tilpasset før det ble overført fra NKROP sine nettsider i februar 2025.
IDDT er den engelske forkortelsen for Integrated Dual Disorders Treatment. På norsk kaller vi det integrert behandling av ROP-lidelser.
ROP-lidelser
ROP-lidelser betyr at det er en samtidig forekomst av psykiske lidelser og ruslidelser. Personer som har en psykisk lidelse, har høyere risiko for utvikle en ruslidelse og omvendt.
Både psykiske lidelser og ruslidelser kan skape utfordringer på mange områder av livet. Eksempler på dette er utfordringer i relasjon til andre eller problemer knyttet til bolig, økonomi, jobb og utdanning eller fritidsaktiviteter. I tillegg kan man ha en økt risiko for å bli lagt inn på sykehus og å bli underlagt tvangsbehandling.
Mange mennesker med ROP-lidelse har en dårligere fysisk helse enn befolkningen generelt. Vi vet at jo mer alvorlige symptomer, desto større risiko for å oppleve vansker på flere livsområder. Mange personer med ROP-lidelser har derfor behov for tjenester fra ulike deler av helse- og velferdstjenestene.
Sammenhengende tjenester
God samhandling mellom de mange tjenestene er et mål, men erfaringsmessig er det ofte utfordrende å få til et sammenhengende og helhetlig tjenestetilbud til personer som trenger omfattende hjelp over lang tid. Behandlingen oppleves kanskje som lite sammenhengende eller man får ikke den hjelpen man har behov for, når man trenger den.
Forskning har vist at integrert behandling fører til større bedring blant pasienter som har ROP-lidelser enn fragmenterte tjenester eller behandling som kun retter seg mot enten den psykiske lidelsen eller ruslidelsen (1-3).
Historien bak IDDT
Integrerte behandlingstiltak for personer med både ruslidelse og psykiske lidelser ble først omtalt av Minkoff (1989) og har senere blitt videreutviklet i flere ulike modeller, deriblant IDDT.
IDDT er en del av et nasjonalt program fra USA som startet på slutten av 1990-tallet. Bakgrunnen var et ønske om å øke tilgangen til kunnskapsbasert behandling for personer med schizofreni, for på denne måten å styrke bedringsprosessene deres og øke sannsynligheten for bedre utfall av behandlingen. Prosjektet inkluderte flere behandlingsmetoder, blant annet et undervisnings- og opplæringsprogram for familier, medikamentell behandling, individuell jobbstøtte og trening i livsmestring, i tillegg til IDDT (4, 5).
Gode prinsipper satt i system
IDDT er ikke en ny modell eller en ny behandling. Programmet bygger på mye av det som allerede gjøres. IDDT-manualen er et verktøy som kan hjelpe tjenesteapparatet til å arbeide integrert ved å sikre at viktige deler av behandlingen blir ivaretatt og satt i sammenheng.
Alle verktøyene som følger med manualen bidrar til at tjenestene kan jobbe sammen systematisk, og at man har et felles språk og en felles forståelse.
Manualen inneholder for eksempel praktiske oppgaver rettet mot administrativ og klinisk ledelse, fagpersoner, pasienter og pårørende. Den gir også konkrete tips og råd til hvordan man kan jobbe for å hjelpe pasienten i ulike situasjoner.
Hovedformålet med IDDT er å sikre hjelp med det personen selv opplever å ha behov, for slik at man støtter den det gjelder i hens bedringsprosess.
Hovedelementene i IDDT er integrert behandling som tar utgangspunkt i pasientens behov.
Tilbudet har fokus på å bygge og opprettholde en god relasjon. Et grunnleggende element er bruk av motiverende intervjuteknikker.
Modellen legger vekt på skadereduksjon. Den har en stadiebasert tilnærming og et langtidsperspektiv på behandlingen.
IDDT inkluderer blant annet
- traumebevissthet og traumebehandling
- bruk av ulike kunnskapsbaserte behandlinger som for eksempel individuell tilfriskning og mestring (IMR) og individuell jobbstøtte (IPS)
- fokus på boforhold og oppfølging i bolig, inkludert housing first
- undervisning og opplæring (psykoedukasjon) til pasienter og pårørende
- samvalg ved medikamentell behandling
Modellen underbygger en teamtilnærming. Det innebærer at IDDT også kan implementeres tverretatlig, i og mellom enheter i kommuner og spesialisthelsetjenesten, som ledd i tjenestenes arbeid med økt kompetanse, felles faglig grunnplattform og forbedring av samhandlingsdynamikk.
Statlige føringer og andre anbefalinger
IDDT er fremhevet i:
- Trygghet, fellesskap og verdighet – Forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet Del I (boks 7.4) (HOD, 2024)
- Nasjonal veileder for psykisk helse- og rusarbeid for voksne (hovedforløp 3) - høringsutkast (Helsedirektoratet, 2024)
- Opptrappingsplan for psykisk helse 2023-2033 (boks 4.3) (HOD, 2023)
- Forenkle og forbedre. Rapport om tematisk organisering av psykisk helsevern (HOD, 2023)
- Bedre helse og lengre liv for personer med alvorlig psykisk lidelse eller rusmiddel- og avhengighetslidelse (Legeforeningen, 2023)
Referanser
- De Witte NA, Crunelle CL, Sabbe B, et al. Treatment for outpatients with comorbid schizophrenia and substance use disorders: a review. European addiction research 2014; 20: 105-14.
- Karapareddy V. A Review of Integrated Care for Concurrent Disorders: Cost Effectiveness and Clinical Outcomes. Journal of Dual Diagnosis 2019; 15: 56-66.
- Hakobyan S, Vazirian S, Lee-Cheong S, et al. Concurrent Disorder Management Guidelines. Systematic Review. Journal of Clinical Medicine 2020; 9: 2406.
- Integrated Treatment for Co-Occurring Disorders: How to Use the Evidence-Based Practices KITs(2009).
- Drake RE, Bond GR, Essock SM. Implementing evidence-based practices for people with schizophrenia. Schizophrenia bulletin 2009; 35: 704-13.
Målgruppen for IDDT er mennesker med samtidige rusproblemer og psykiske vansker (ROP-lidelser). Tilnærmingen egner seg uavhengig av alvorlighetsgrad av ROP-lidelsen.
IDDT kan ansees som en faglig grunnmur tjenestene bygger sine tilbud på og et utgangspunkt for hvordan de skal møte, samhandle, identifisere, organisere, tilby og utøve integrert oppfølging og behandling til alle med ROP-problemer.
Ut i fra et slikt fundament vil det så tidlig som mulig være aktuelt å avklare disse kjernespørsmålene:
- Kan denne personen ha samtidige rusproblemer og psykiske vansker?
- Hvis ja, hvor omfattende er problemene?
- Med utgangspunkt i endringsprosessen, hvilken fase kan personen være i?
- Hvilke av hovedelementene i IDDT synes å være godt ivaretatt/ikke aktuelle?
- Hvilke av hovedelementene i IDDT er det viktig å rette fokus mot?
- I hvilke av disse elementene trenger vi å involvere andre instanser?
- Hvor starter vi?
Ikke alle med ROP-problemer vil, etter denne sjekklisten, trenge hele «IDDT-pakka», men noen vil ha behov for at man jobber systematisk med nærmest alle elementene i manualen. Ofte vil dette være mennesker med alvorlige ROP-lidelser.
Hvem kan ta i bruk/organisere sine tjenester etter IDDT?
IDDT er verken diagnosespesifikt eller tjenestespesifikt. Manualen vil derfor være nyttig for alle helse- og velferdstjenester i kommuner, bydeler, spesialisthelsetjenesten og i private behandlingstjenester.
Alle tjenester som gir et oppfølgings- og/eller behandlingstilbud til personer med samtidige rusproblemer og psykiske vansker vil derfor i utgangspunktet være aktuelle for å organisere sitt tilbud etter IDDT-manualen. Likevel er det noen tjenester som kanskje i større grad er mer aktuelle enn andre (ikke uttømmende liste):
- Rus- og psykiske helsetjenester i kommuner/bydeler vil ha god nytte av å ha kompetanse på IDDT og organisere tilbudet sitt etter dette. Dette med henblikk på at de har koordinatoransvaret vedrørende individuell plan (IP) for personer med behov for langvarige og koordinerte tjenester.
- ACT/FACT-team retter seg direkte mot en gruppe mennesker med høy sannsynlighet for samtidige rusproblemer og psykiske vansker. Etter ACT/FACT-modellene skal slike tverrfaglige oppsøkende samhandlingsteam ha kompetanse på, og jobbe i henhold til IDDT ovenfor brukere i teamet med ROP-problematikk. Slike team også ha dedikerte ansatte i en rolle som russpesialist. En slik funksjon kan vurderes å tillegges en nøkkelrolle i teamet hva gjelder fokus på IDDT og bistand/veiledning til kollegaer rundt hvordan drive integrert ROP-behandling.
- Andre tjenester:
- Døgnbehandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten
- Andre samhandlingsteam enn ACT/FACT
- Polikliniske tilbud i spesialisthelsetjenesten
Nedenfor finner du relevant forskning om integrert behandling og ulike undertemaer.
Oversiktsartikler
- Integrated vs non-integrated treatment outcomes in dual diagnosis disorders: A systematic review (2023)
- Achieving integrated treatment: a realist synthesis of service models and systems for co-existing serious mental health and substance use conditions(2023)
- Concurrent Disorder Management Guidelines(2020)
- A Review of Integrated Care for Concurrent Disorders: Cost Effectiveness and Clinical Outcomes(2018)
- Efficacy of integrated dual disorder treatment for dual disorder patients: A systematic literature review. [Dutch](nederlandsk) (2018)
- Strategies to facilitate integrated care for people with alcohol and other drug problems: a systematic review(2017)
- Treatment for outpatients with comorbid schizophrenia and substance use disorders: A review(2014)
Doktoravhandlinger
- Montesano, Vicki L. (2018): Integrated Dual Disorder Treatment Team Leader experiences of implementing the Integrated Dual Disorder Treatment model: A grounded theory
- Harrison, Jennifer (2017): Integrated dual disorder treatment: Co-occurring evidence-based practice implementation, alteration, and fidelity over time(Se artikler under «fagfellevurderte artikler av Harrison et al)
- Maharaj, Ravita (2010): Organizational culture, absorptive capacity, and the change process: Influences on the fidelity of implementation of Integrated Dual Disorder Treatment in community-based mental health organizations
Relevante temaer
Arbeid (inkludert IPS)
- Supported Employment and Psychiatric Intervention - Viewpoint(2022)
- The effect evaluation of Individual Placement and Support (IPS) for patients with substance use disorders: study protocol for a randomized controlled trial of IPS versus enhanced self-help(2021)
- An update on Individual Placement and Support(2020)
- Review of Individual Placement and Support Employment Intervention for Persons with Substance Use Disorder(2019)
- Employment services and substance abuse treatment(2018)
- Individual Placement and Support (IPS) for Methadone Maintenance Therapy Patients: A Pilot Randomized Controlled Trial(2017)
- The Effectiveness of Supported Employment in People With Dual Disorders(2011)
Bolig
- Integrating the integrated: Merging Integrated Dual Diagnosis Treatment (IDDT) with housing first(2017)
- Housing First for Adults with Problematic Substance Use(2017)
- The impact of a Housing First randomized controlled trial on substance use problems among homeless individuals with mental illness(2015)
Endring, engasjement, stadiebasert, integrert behandling
- Stages of change theory(2022)
- Treatment engagement of individuals experiencing mental illness: review and update(2016)
- The role of the therapeutic alliance in the treatment of substance misuse: a critical review of the literature(2005)
- Stages of Change(2002)
- Stages of change in the modification of problem behaviors(1992)
- In search of how people change: Applications to addictive behaviors(1992)
- Treatment of Patients With Psychiatric and Psychoactive Substance Abuse Disorders(1989)
- An integrated treatment model for dual diagnosis of psychosis and addiction(1989)
Familiesamarbeid
- The duty of confidentiality during family involvement: ethical challenges and possible solutions in the treatment of persons with psychotic disorders(2022)
- Barriers and facilitators when implementing family involvement for persons with psychotic disorders in community mental health centres – a nested qualitative study(2022)
- Family involvement practices for persons with psychotic disorders in community mental health centres – a cross-sectional fidelity-based study(2021)
- Do Family Interventions Improve Outcomes in Early Psychosis? A Systematic Review and Meta-Analysis(2017)
- Family interventions for schizophrenia and the psychoses: A review.(2016)
- Psychoeducational multi-family groups (MFG) are recommended in the new national guidelines for the treatment of psychosis: What are the participants’ subjective experiences?(2016)
- Psychoeducation for siblings of people with severe mental illness systemaitc review(2015)
- Couple and family involvement in adult mental health treatment: A systematic review(2013)
- A Randomized Controlled Trial of Family Intervention for Co-occurring Substance Use and Severe Psychiatric Disorders(2012)
- The Pyramid of Family Care: A framework for family involvement with adult mental health services(2005)
- Shame, blame, and contamination: A review of the impact of mental illness stigma on family members(2004)
Helsehjelp i fengsel
- Treatment of substance use disorders in prison settings: statement by the UNODC-WHO Informal Scientific Network, UN Commission on Narcotic Drugs(2024)
- Effectiveness of Forensic Assertive Community Treatment on Forensic and Health Outcomes: A Systematic Review and Meta-Analysis(2021)
- Essential Elements of Forensic Assertive Community Treatment(2021)
- Interventions for drug‐using offenders with co‐occurring mental health problems(2019)
- Forensic Assertive Community Treatment: A Review of the Literature(2016)
Illness Management and Recovery (IMR)
- Effectiveness of Illness Management and Recovery program on people with severe mental illnesses: a systematic review and meta-analysis(2023)
- Participants’ Lived Experience with the Illness Management and Recovery (IMR) Program in Relation to their Recovery-Process(2019)
- Implementing Illness Management and Recovery within Assertive Community Treatment Teams: A Qualitative Study(2019)
- Implementing Illness Management and Recovery Within Assertive Community Treatment: A Pilot Trial of Feasibility and Effectiveness(2018)
- How to implement Illness Management and Recovery (IMR) in mental health service settings: evaluation of the implementation strategy(2017)
- How the Illness Management and Recovery Program Enhanced Recovery of Persons With Schizophrenia and Other Psychotic Disorders: A Qualitative Study(2016)
- Illness management and recovery program for mental health problems: reducing symptoms and increasing social functioning(2016)
- Illness Management and Recovery: A Review of the Literature(2014)
- A randomized controlled trial of the illness management and recovery program for persons with schizophrenia(2011)
- Randomized controlled trial of illness management and recovery in multiple-unit supportive housing(2009)
- A randomized controlled trial of the effectiveness of the illness management and recovery program(2007)
- The Illness Management and Recovery Program: Rationale, Development, and Preliminary Findings(2006)
Implementering, fidelity og kapasitet
- Integrated dual diagnosis treatment among United Stated mental health treatment facilities:2010 to 2018 (2020)
- Integrated Dual Disorder Treatment: Fidelity and Implementation over Time(2017)
- Integrated dual disorder treatment implementation in a large state sample(2017)
- Integrert behandling av rus og psykiske lidelser i en sikkerhetspsykiatrisk avdeling: Evaluering av implementeringstiltak (2014)
- Assessing the Co-occurring Capability of Mental Health Treatment Programs: the Dual Diagnosis Capability in Mental Health Treatment (DDCMHT) Index(2013)
- Integrert behandling av rus og psykiske lidelse i en sikkerhetspsykiatrisk avdeling: Evaluering av kvalitetsforbedringstiltak(Masteroppgave) (2012)
- Fidelity and outcomes in six integrated dual disorders treatment programs(2011)
- Addiction and personality disorders: Towards integrated treatment. Implementation in an Axis II treatment team(2010)
- Adapting the integrated dual-disorder treatment model for addiction services(2010)
- Implementation of integrated dual disorders treatment in eight California programs. (2009)
- Systematic implementation of integrated dual disorders treatment in the Netherlands(2009)
- Evidence-based practice implementation strategies: Results of a qualitativestudy (2008)
- The role of staffingstability in the implementation of integrated dual disorders treatment: An exploratory study (2007)
- Development of a scale to assess practitioners knowledge in providing Integrated Dual Disorders Treatment(2007)
- Management of persons with co-occurring severe mental illness and substance use disorder: program implications(2007)
- Fidelity outcomes in the national implementing evidence-based practices project(2007)
- Integrated Dual Disorder Treatment: Comparing Facilitators and Challenges of Implementation for Ohio and the Netherlands(2006)
- Implementing Evidence-Based Psychosocial Practices: Lessons Learned from Statewide Implementation of Two Practices(2004)
- Implementing evidence-based practices for people with severe mental illness(2003)
- Implementing Dual Diagnosis Services for Clients With Severe Mental Illness(2001)
Kompetanseheving av personale
- Competency domains of educators in medical, nursing, and health sciences education: An integrative review(2022)
- Conceptual Competence in Psychiatry: Recommendations for Education and Training(2020)
- Dual diagnosis competencies: A systematic review of staff training literature(2018)
- Critical Review of Dual Diagnosis Training for Mental Health Professionals(2016)
Motiverende intervju
- Cultural adaptations of motivational interviewing: A systematic review(2022)
- A Systematic Review of Motivational Interviewing to Address Substance Use with Justice-Involved Adults(2021)
- Efficacy of Motivational Interviewing in Treating Co-occurring Psychosis and Substance Use Disorder: A Systematic Review and Meta-Analysis(2021)
- Motivational Interviewing for Cannabis Use Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis(2021)
- Motivational interviewing training of substance use treatment professionals: A systematic review(2019)
- Motivational interviewing, enhancement, and brief interventions over the last decade: A review of reviews of efficacy and effectiveness(2017)
- Evaluating the mechanisms of change in motivational interviewing in the treatment of mental health problems: A review and meta-analysis(2015)
- Motivational interviewing for substance abuse(2011)
- Mechanisms of change in motivational interviewing: a review and preliminary evaluation of the evidence(2009)
- Enhancing motivation for change in problem drinking: a controlled comparison of two therapist styles(1993)
Motiverende intervju og kognitiv terapi
- Treatment of comorbid alcohol use disorders and depression with cognitive‐behavioural therapy and motivational interviewing: A meta‐analysis(2014)
- Integrated motivational interviewing and cognitive behavioural therapy for people with psychosis and comorbid substance misuse: randomised controlled trial(2010)
- Cognitive-behavioural therapy and motivational intervention for schizophrenia and substance misuse. 18-month outcomes of a randomised controlled trial(2003)
- Randomized controlled trial of motivational interviewing, cognitive behavior therapy, and family intervention for patients with comorbid schizophrenia and substance use disorders(2001)
Nedsatt kognitiv funksjon, lærevansker
- Prevalence of cognitive impairment in patients with substance use disorder(2019)
- A Systematic Review of Substance Use (Disorder) in Individuals with Mild to Borderline Intellectual Disability(2019)
- Substance use disorders in individuals with mild to borderline intellectual disability: Current status and future directions(2015)
Nytteverdi og effekt
- Effectiveness of Integrated Dual Diagnosis Treatment (IDDT) in severe mental illness outpatients with a co-occurring substance use(2018)
- Dual diagnosis clients' treatment satisfaction - a systematic review(2011)
- Integrated versus parallel treatment of co-occurring psychiatric and substance use disorders(2006)
Oppsummeringer og internasjonale uttalelser
- Substance use disorders: a comprehensive update of classification, epidemiology, neurobiology, clinical aspects, treatment and prevention(2023)
- Managing dual disorders: a statement by the Informal Scientific Network, UN Commission on Narcotic Drugs(2020)
- International Standards for the Treatment of Drug Use Disorders(2020)
Pasient/brukererfaring
- The Concept of Recovery as Experienced by Persons with Dual Diagnosis: A Systematic Review of Qualitative Research From a First-Person Perspective(2017)
- First-person experiences of recovery in co-occurring mental health and substance use conditions(2017)
- Engagement in assertive community treatment as experienced by recovering clients with severe mental illness and concurrent substance use(2014)
Psykososiale intervensjoner
- Psychosocial interventions for people with both severe mental illness and substance misuse. Systematic review(2019)
- Psychosocial Treatments for People with Co-occurring Severe Mental Illnesses and Substance Use Disorders (Dual Diagnosis): A Review of Empirical Evidence(2009)
- A systematic review of psychosocial research on psychosocial interventions for people with co-occurring severe mental and substance use disorders(2008)
Samhandling, koordinering/case management, organisering
- Dual diagnosis: A systematic review of the organization of community health services(2020)
- A Meta-Analysis of the Efficacy of Case Management for Substance Use Disorders: A Recovery Perspective(2019)
- Coordination of services for dual diagnosis clients in the interface between specialist and community care(2018)
- Intensive case management for severe mental illness(2017)
- Psychiatric Co-Morbidity and Substance Use Disorders: Treatment in Parallel Systems or in One Integrated System?(2012)
- Integrating services for patients with mental and substance use disorders: What matters?(2010)
Spesifikke selvstendige psykiske lidelser
- Psychosocial Interventions for Individuals With Comorbid Psychosis and Substance Use Disorders: Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Studies(2024)
- International Consensus Statement on Screening, Diagnosis and Treatment of Substance Use Disorder Patients with Comorbid Attention Deficit/Hyperactivity Disorder(2018)
- Treatment of Co-occurring Anxiety Disorders and Substance Use Disorders(2015)
- Treatment of co-occurring psychotic and substance use disorders(2013)
Tilbakefallsforebygging
- Psychosocial and psychological interventions for relapse prevention in schizophrenia: a systematic review and network meta-analysis(2021)
- Future Directions in Preventing Relapse to Substance Abuse Among Clients With Severe Mental Illnesses(2005)
- Relapse of Substance Use Disorder and Its Prevention Among Persons With Co-occurring Disorders(2005)
Implementering
En enhet eller flere enheter på tvers av etater, som er interessert i å implementere IDDT, må utarbeide en plan for opplæring og veiledning. En arbeidsgruppe bør være ansvarlig for planleggingen, slik at interessene til alle ansatte blir inkludert i prosessen. En god implementering går over flere steg, og modellen «Implementere» kan være til hjelp i hvert av stegene. Implementere.no er en nettressurs utviklet av de fire regionale kunnskapssentrene for barn og unge, med tilskudd fra Helsedirektoratet og Barne- ungdoms- og familiedirektoratet.
Dersom dere skal bruke ressurser på å utvikle eller videreutvikle IDDT-orienterte tjenester, bør dere kunne svare «Ja» på følgende spørsmål:
- Er beslutningen forankret i ledelse på flere nivåer, og mellom ledere i aktuelle tjenester?
- Har dere oversikt over hvem deres tjeneste samarbeider med og hvordan – det vil si dynamikken mellom tjenestene med tanke på å sørge for at brukeren/pasienten får reell nytteverdi? Har enheten/tjenesten rammer til å følge opp pasienter/brukere over lengre tid, sammen med interne eller eksterne samarbeidspartnere – det vil si, jobbe stadiebasert?
Når det er vedtatt å bruke ressurser på dette, dukker det gjerne opp nye spørsmål, for eksempel:
- Hvilke enheter skal delta i implementeringen? Skal tjenesten ha hele eller deler av implementeringen sammen med eksterne etater/tjenester, i så fall hvem?
- Hvilke ansatte skal få opplæring?
- Skal opplæringen skje i plenum der alle profesjonene er samlet i en gruppe, eller har profesjonene ulike opplæringsbehov?
- Hva med veiledere og teamledere – skal de delta i opplæringen sammen med dem de skal veilede, eller har de behov for separat opplæring? Hvor mange ansatte skal delta?
- Er det andre i enheten som kan ivareta oppgavene mens de ansatte får opplæring?
- Hvilken type opplæring fungerer best: didaktisk, modellering, rollespill eller multimedier?
- Skal opplæringen foregå på enheten eller eksternt?
Se poster med oversikt over en IDDT-implementeringsprosess her. Posteren er referert fra «Implementing IDDT: A step-by-step guide» fra Case Western Reserve University (2006).
Se også: Verktøy for deg som jobber med kvalitetsforbedring
Godt samarbeid og profesjonsuavhengig, tverretatlig forståelse av stadiebasert tilnærming er essensielt for å yte god integrert behandling, hvor rusmiddelproblemer og psykiske problemer (samt andre problemområder) behandles samtidig (ikke sekvensielt eller parallelt).
En person kan motta eller ha behov for samtidige tjenester fra ulike deler av både spesialisthelsetjenesten og kommunale tjenester. Det kan være mange relevante parter som er involvert i personens liv i samme tidsrom, som må jobbe løsningsorientert og dynamisk. Dynamikken mellom ulike behov og tiltak i samme tidsrom kan virke positivt på hverandre. Dette indikerer at reelle kost-nyttevurderinger avhenger av flere faktorer, utover hva som tilbys innenfor egen tjeneste/foretak.
Det er viktig at samhandling og forståelse av IDDT-modellen vies oppmerksomhet fra ledere og ansatte, på tvers av tjenester internt, og etater imellom. En tilnærming i tråd med det ene nivået i Helsefelleskap som heter Faglig samarbeidsutvalg kan vurderes.
Opplæring
I et innledende opplæringsprogram er hovedmålet å gi klinikere som jobber i psykiske helsetjenester, i både kommune og spesialisthelsetjeneste, opplæring i hvordan de integrerer kunnskapsbasert rusbehandling i behandlingen for psykiske lidelser.
Et 5-dagers opplæringsprogram ble pilotert hos et lite utvalg tjenester i Norge i 2023. Det besto av:
- Dag 1: Introduksjon til integrert behandling
- Dag 2: Gjennomgang av flere fagområder, med grunnleggende prinsipper fra IDDT som rød tråd (hva er avhengighet, bolig, kartlegging/utredning mm)
- Dag 3: Illness Management and Recovery (IMR) & pårørendearbeid
- Dag 4: Motiverende intervju (MI) i kombinasjon med kognitiv terapi (KAT) & traumebevisst praksis/traumebehandling
- Dag 5: Stadiebaserte intervensjoner og videreutvikling av tverretatlig dynamikk
Etter innledende opplæringsprogram er det nødvendig å se på implementeringsarbeidet som kontinuerlig kvalitetssikringsarbeid, inkludert veiledning og fidelitymålinger. Dette jobber tjenesten(e) med fra beslutningen om etablering er tatt, og så lenge tjenestetilbudet eksisterer. Det er det langsiktige, vedvarende arbeidet som gjør at man klarer opprettholde tilbudet med god kvalitet over tid, i tråd med intensjonen til det man implementerer.
- Hvordan vil enheten støtte og veilede de ansatte når de skal ta i bruk det de har lært? Hvem kan gjøre det?
- Finnes det en plan for veiledning og klinisk bruk av tilnærminger og metodikk umiddelbart etter opplæringen? Hvordan skal dette arbeidet struktureres?
- Hvilke organisatoriske endringer krever dette av tjenesten?
- Hvordan skal man måle nytteverdien av opplæringen?
- Er det en «før og etter»-test for å måle endring i kunnskapsnivå?
- Hva med endring av ferdigheter?
Dette er noen av de grunnleggende spørsmålene enhetene må besvare før de bruker ressurser på opplæring i IDDT.
IDDT-manualen beskriver anbefalinger for planlegging og gjennomføring av vellykket opplæring.
Fidelity og GOI
Fidelityskalaen kartlegger områder som allerede er implementert (enhetens styrker), og områder som krever videre utvikling og oppmerksomhet.
Fidelity-skalaen kan gi innsikt i om enheten jobber etter IDDT-modellen ved oppstart av og underveis i implementeringen, for å hindre at enheten beveger seg langt bort fra prinsippene.
Den som har fidelity-ansvaret gjør en fidelityevaluering før oppstart (baseline) ved å bruke både IDDTs fidelityskala og Generell organisatorisk indeks (GOI). Generell organisatorisk indeks (GOI) måler egenskaper ved driften knyttet til den generelle kapasiteten til å implementere og opprettholde en kunnskapsbasert praksis. Fidelityskalaen og GOI synliggjør sammen områder for forbedring og hva som fungerer bra. Det kan være områder som krever organisatoriske endringer i enheten, ekstra opplæring av ansatte og/eller økt veiledning til de ansatte.
Fidelityskala finner du i vedlegg A i IDDT-manualen.
GOI finner du i vedlegg B i IDDT-manualen.
Fidelityvurderinger bør gjøres regelmessig (f.eks. hver 6. eller 12. måned) for å måle i hvilken grad enheten når sine mål for implementeringen, i hvilken grad de opplever forbedring etter opplæringsprogrammet i IDDT, og klinikernes generelle bruk av IDDT-ferdighetene.
Veiledning
Individuell veiledning
Individuell veiledning innebærer at veilederne gir råd, støtter, veileder,
forsterker og trener de ansatte i å lære seg og ta i bruk ferdigheter, som til
sammen utgjør god IDDT-praksis.
Den individuelle veiledningen bør konsentrere seg om kjernekompetansen som forventes av klinikerne som jobber med IDDT, og tilpasses den enkelte ansattes erfaring og kompetanse..
Kjernekompetansen er avhengig av klinikerens fagbakgrunn og rollefunksjon, og den inkluderer blant annet
- kunnskap om sammenhengen og interaksjonen mellom ruslidelse og psykisk lidelse
- kompetanse til å kartlegge rusmiddelbruk og psykiske problemer
- kompetanse til å gjennomføre en bred kartlegging, og utarbeide en flerfaglig og tverretatlig behandlingsplan
- kompetanse til å kartlegge behandlingsstadiene og hvilke behandlingsstrategier som er effektive på hvert stadium
- kompetanse i bruk av i motiverende intervju, kognitiv atferdsterapi og
behandlingsstrategier for å forebygge tilbakefall av rusmiddelbruk.
Kjernekompetansen bør kartlegges og forsterkes gjennom å diskutere ulike kasus.
Veilederne kan bruke skjemaet «Evaluering og veiledning» som finnes i vedlegg F i IDDT-manualen, for å kartlegge i hvilken grad klinikerne har kompetanse til å knytte stadiebasert behandling til innholdet i behandlingsplanen.
Gruppeveiledning
Gruppeveiledning gis ofte av både instruktøren og en veileder fra enheten som har solid kunnskap om IDDT. I gruppeveiledning deltar alle klinikerne som har fått opplæring i IDDT.
I tillegg er det kostnadseffektivt. Regelmessig gruppeveiledning i IDDT bør anses som en del av opplæringsprosessen, og det fungerer best hvis det er obligatorisk å delta.
I en gruppeveiledning kan en kliniker presentere et kasus, og gruppelederen sørger for å hjelpe deltakerne med å identifisere IDDT-prinsipper og intervensjoner som kan passe til kasuset. Gruppeleder sørger også for å følge opp den enkelte kliniker på påfølgende gruppemøte, der klinikeren oppdaterer gruppen og forteller om strategien som ble forsøkt var vellykket eller ikke.
Gruppeveiledning gir flere fordeler som man ikke har ved individuell veiledning. Blant annet kan man få innspill fra andre i diskusjoner om ulike kasus, støtte, oppmuntring og tilbakemeldinger fra kolleger knyttet til egne IDDT-ferdigheter og muligheten til å bruke rollespill til ferdighetsutvikling. Gruppeformatet gjør at deltakerne blir aktive medspillere ved å tenke gjennom ulike situasjoner og hvordan de kan bruke egnede, stadiebaserte behandlingsstrategier og intervensjoner. De setter også pris på at prosessen i gruppeveiledningen så tydelig legger vekt på utfall for pasientene/brukerne.
12 praksisnære webinarer kan brukes i forbindelse med opplæring og oppfriskning, både med og uten ekstern støtte i lokalt implementeringsarbeid.
Webinarene er spilt inn og publisert av Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP). Webinarene er oppdelt i kapitler slik at du kan hoppe direkte til det temaet du ønsker å høre om.
NKROP har også laget tilknyttede spørsmål til refleksjon og diskusjon mellom ansatte (ideelt på tvers av tjenester) eller studenter som har sett samme klipp. Der dette er utarbeidet, finner du spørsmålene under videoen på denne siden.
Se alle IDDT-webinarene i en spilleliste her (youtube)
IDDT-webinar 1: Innføring og kunnskapsgrunnlag
I to deler gis en innføring i IDDT-manualen med tilhørende kunnskapsgrunnlag.
IDDT webinar 1, del 1
NKROP
IDDT webinar 1, del 2
NKROP
Spørsmål for refleksjon og diskusjon
Holdninger
Hva tenker dere på arbeidsplassen (ledere, helsearbeidere) om dette? Tror dere at dere tenker det samme som ulike samarbeidspartnere? Hvordan kan ulike holdninger knyttet til disse spørsmålene prege oppfølgingen og samarbeidet?
- Rusmiddelbruk er noe vi kan slutte med, psykisk lidelse er noe vi har.
- Hvis pasienten/brukeren ikke vil ha det bedre, hvorfor skal jeg fortsette å hjelpe vedkommende?
- Rus/ROP-behandling kan (for deg som kliniker) være vanskelig og personlig utfordrende. Hvis ja, hvordan? Kan noe av belastningen eller ubehaget dempes, bearbeides, debriefes osv?
- Hva synes vi om pasienter/brukere som ikke gjør det vi sier/forventer?
- Er det slik at de stort sett ikke er motiverte, eller kan det være andre grunner?
- Hvordan tenke recovery overfor pasienter vi helst snakker til – og ikke med?
Bolig og boligoppfølging
- Å bo godt nok: Finnes det en universell beskrivelse av hva det er? Hva tenker du er minimumsstandard på bygg og inventar for "folk flest"?
- Hvordan preges din behandlingsoptimisme av utilstrekkelige eller manglende boligtilbud og/eller manglende booppfølging? Påvirker det hva og hvordan du bidrar i personens liv?
- Småhus, bofellesskap, samlokaliserte boliger, osv: Hvilken betydning har det om boligen er individuelt lokalisert eller samlokalisert med andre boliger? Hva tenker du er maks antall samlokaliserte boliger for de som er i stadie 1 til 2, jf IDDT?
- Hvordan påvirkes rusproblematikk og psykisk helse gjennom bolig, bomiljø og omgivelser? Hva gjør omgivelser og lokalisering med de som bor der?
- Hva fungerer nå, og hva er forbedringspotensialet, med tanke på samarbeid/dynamikk knyttet til bolig og boligoppfølging, mellom tjenester i kommunen og mellom kommunen, FACT og/eller spesialisthelsetjenesten?
- Fordelaktig med tilgjengelige tjenester 24/7 i eller nær bolig – for hvem?
- Hvilke typiske utfordringer finnes, knyttet til det å komme inn på privat leiemarked? Hvilke utfordringer er mulig å gjøre noe med, hvor hjelpeapparatet kan bidra direkte eller indirekte? Kan utilfredsstillende boforhold prege deg og/eller tjenestens «behandlingsoptimisme»? Hvordan?
- Noen "undergrupper"/problemområder i "ROP-gruppa" som trenger særegne botilbud – hva består de av i så fall? Finnes tilbudet i området? Hvis ikke – hvordan få utviklet det?
IDDT-webinar 2: Hvordan spille hverandre gode?
To deler om hvordan vedlikeholde og forbedre dynamikken mellom ulike (interne og eksterne) tjenester og roller.
IDDT-webinar 2, del 1
NKROP
IDDT-webinar 2, del 2
NKROP
Spørsmål for refleksjon og diskusjon
Samhandler du og din tjeneste godt sammen med aktuelle samarbeidspartnere (Nav, fastlege, politi, avdelinger i somatikk, legevakt, kommunale tjenester, spesialisthelsetjenesten)?
- Hvis ja: Hva fungerer bra? Er det enighet mellom partene hva som fungerer bra?
- Hvis nei: Hva er utfordringsbildet? Hvordan lider pasient/bruker og pårørende av dette? Hvem eller hva kan forbedre tingenes tilstand, på kort og/eller lang sikt?
Har din arbeidsplass ordninger for hospitering for å få mer innsikt i/bli kjent med andre sektorer, eksempelvis lokal rus og psykisk helsetjeneste hvis du jobber i spesialisthelsetjenesten? Har du hospitert?
- Hvis ja: Hvilket utbytte hadde du av hospiteringen?
- Hvis nei: Hva er grunnen til at det ingen eller få i tjenesten har hospitert? Er det mulig å legge bedre til rette for det?
IDDT-webinar 3: Stadiebasert behandling
To deler om stadiebasert behandling og kliniske intervensjoner.
IDDT-webinar 3, del 1
NKROP
IDDT-webinar 3, del 2
NKROP
IDDT-webinar 4: Utredning og kartlegging
To deler om utredning og kartlegging av rus og psykiske lidelser (kommunalt, samhandlingsteam, spesialisthelsetjenesten).
IDDT-webinar 4, del 1
NKROP
IDDT-webinar 4, del 2
NKROP
Spørsmål for refleksjon og diskusjon
Hva legger du i ordet "utredning"? Har det noen åpenbare implikasjoner på hva det helt konkret må være i praksis, tatt ulike potensielle gjennomførings- og vurderingerutfordringer i betraktning?
Hvordan preges eventuelt du og din tjeneste internt, og hvordan preges din arbeidsplass i samarbeidet med kommunen eller andre deler av spesialisthelsetjenesten? For eksempel:
- Avslår ofte helseforetaket/enheten henvisninger ved pågående rusmiddelbruk, hvor pågående utfordringer knyttet til rusmiddelbruk (eksempelvis vekslende motivasjon i innledende fase) og andre utfordringer (oppmøte, atferd, "passer ikke her" m.m.) brukes som argument for å avslå?
- Har du eller din tjeneste en praksis hvor det avslås å gjøre noe som helst av utredningsarbeid så lenge pasienten ikke har vært rusfri i eksempelvis minst én eller tre måneder? Hvilket faglig rasjonale foreligger for den beslutningen?
- Er det en ugunstig pasientflyt i ditt helseforetak, hvor personer med mistenkt (alvorlig) ROP-lidelse i hovedsak får rett til hjelp i tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) og ikke i psykisk helsevern? Hva er rasjonale bak den beslutningen/pasientflyten?
- Hvordan håndterer du/din tjeneste uenighet med andre aktuelle parter om vurderinger/forståelse av pasientens funksjonsnivå og aktuelle diagnoser, samt eventuelt tilhørende foreslåtte eller manglende tiltak? Hvilket ansvar tar du eller din tjeneste for å begrense eller unngå konsekvenser av ulike vurderinger mellom parter?
- "Utredningsoptimisme" i spesialisthelsetjenesten: Preges du av pågående (potensielle, antatte) gjennomføringsutfordringer eller mengde/type faktorer som kan antyde vanskeligheter med å konkludere "presist nok" i en utredning, med tanke på hva du er villig til å forsøke, hvor du ikke vil prøve å tilby noe innholdsmessig "så godt som mulig" tatt aktuelle omstendigheter i betraktning?
- Nekter du eksempelvis å forsøke å screene systematisk for mulige selvstendige psykiske lidelser (i et livstidsforløp) i de fleste tilfeller hvor det er pågående (mye) rusmiddelbruk? Kan den prinsipielle tilnærmingen skade eller gagne pasienten på noen måte?
IDDT-webinar 5-1: Behandlingsplanlegging
IDDT-webinar 5 del 1 tar for seg behandlingsplanlegging og behandlingsplan.
IDDT-webinar 5, del 1
NKROP
IDDT-webinar 5-2: Recoveryorientert behandling
IDDT-webinar 5 del 2 presenterer hva som kjennetegner recoveryorientert behandling, blant annet en introduksjon til Illness, management and recovery (IMR).
IDDT-webinar 5, del 2
NKROP
IDDT-webinar 6-1: Medikamentell behandling
IDDT-webinar 6 del 1 gir råd og veiledende betraktninger om hvordan følge opp en del viktige aspekter knyttet til medikamentell behandling.
IDDT-webinar 6, del 1
NKROP
IDDT webinar 6-2: Fysiske helseproblemer
IDDT-webinar 6 del 2 gir råd om hvordan følge opp fysiske helseproblemer hos personer med samtidig rus og psykisk lidelse.
IDDT-webinar 6, del 2
NKROP
NKROP har utformet en plakat som gir deg oversikt over stadiebaserte intervensjoner, i tråd med anbefalingene om integrert behandling for samtidig rus og psykisk lidelse (IDDT).
Plakaten kan skrives ut i A1- eller A3-format, og henges opp på for eksempel personalrommet. Den gir en veiledende oversikt over noen kjennetegn, feller og intervensjoner for de ulike stadiene.
Ved å bruke plakaten kan vi medvirke til at de ansatte internt og på tvers av enheter, sammen med pasienten/brukeren og pårørende/sosialt nettverk, strekker seg mot bedre felles forståelse og behandlingsplanlegging.
Plakaten kan også være nyttig i forbindelse med implementering, samt fortløpende ha et lett tilgjengelig hjelpemiddel for å vurdere "hvor er vi, og hvor går vi" i oppfølgingen.
Last ned engelsk versjon av IDDT-plakaten
Få tilsendt IDDT-manualen
IDDT-manualen fra 2015 er oversatt til norsk fra den engelske versjonen av Hanne Clausen, Tore Willy Lie og Lars Linderoth ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP) og Tradunor. Norsk språkvask er gjort av Nye Tillen AS. Design av 07 Media AS.

Kapitler i IDDT-manualen:
- Innføring i integrert behandling av ROP-lidelser
- Recovery-orientert behandling
- Oppgaver for administrative ledere
- Oppgaver for kliniske ledere
- Screening og kartlegging
- Stadiebasert behandling og kliniske intervensjoner
- Behandlingsplanlegging for pasienter med ROP-lidelser
- Motiverende intervju
- Stadiebasert gruppebehandling
- Sosial ferdighetstrening i gruppe
- Rusbehandling
- Bolig og oppfølging i hjemmet
- Jobbmestrende oppfølging (supported employment) (inkl. IPS)
- Psykoedukativt familiesamarbeid
- ROP-lidelser og kriminalomsorgen
- Fysiske helseproblemer hos personer med ROP-lidelser
- Eldre med ROP-lidelser
- Traumebehandling og recovery
- Medikamentell behandling for pasienter med alvorlige psykiske lidelser og samtidig rusmisbruk
- Individuelt tilpasset behandling og familiearbeid
- Teknisk og praktisk opplæring og veiledning
I tillegg er det en rekke vedlegg (fidelity-skala, GOI, arbeidsark til bruk i oppfølgingen med mer).
Nyttige lenker om IDDT-elementer
Nedenfor er lenker til nyttige nettressurser og fagmiljøer som tilbyr opplæring i ulike IDDT-elementer. Listen er ikke uttømmende.
Rus- og avhengighetsproblematikk
Finn ressurser til opplæring (e-læring, fagstoff, kartleggingsverktøy og andre nettressurser) for deg som jobber med rus og avhengighet:
Opplæring og ressurser om rus- og avhengighetsbehandling (tsb.no)
Bolig og booppfølging
Housing first (nettressurs fra NAPHA)
Boligsosial metodikk (Husbanken)
Lån og tilskudd for kommuner (Husbanken)
Forebygge og håndtere voldsproblematikk
MAP - møte med aggresjonsproblematikk (opplæringsprogram)
Opplæringsmoduler om integrert behandling av rus- og voldsproblematikk (rusogvold.no)
Illness Management & Recovery (IMR)
Finn kurs og veiledning, IMR-manual og mer på nettsidene til IMR-nettverket i Norge.
Individuell jobbstøtte (IPS)
Individuell jobbstøtte (nettressurs fra NAPHA)
Kognitiv terapi
Norsk forening for kognitiv atferdsterapi tilbyr flere kurs, deriblant kombinasjonen som anbefales i IDDT: Kognitiv terapi og motiverende intervju ved rusmiddelproblemer.
Enkelte KORUS kan også ha ansatte med klinisk kompetanse på kombinasjonen motiverende intervju og kognitiv terapi. Ta kontakt med det enkelte KORUS for å sjekke dette, hvis det er ønskelig med opplæring eller veiledning.
Andre institusjoner som tilbyr opplæring i kognitiv terapi: Høgskolen i Innlandet.
Mentaliseringsbasert miljøterapi
Institutt for mentalisering er en ideell stiftelse som jobber for å fremme utvikling av og forståelse for mentaliseringsteori og mentaliseringsbasert terapi (MBT).
Motiverende intervju
Motiverende intervju i rusbehandling (samling av nettressurser på tsb.no)
Enhancing motivation for change in substance use disorder treatment (engelsk, PDF)
Motivational Interviewing, Fourth Edition, Helping People Change and Grow (2023)
Familie- og pårørendearbeid
Gratis metodebok om psykoedukativt familiearbeid fra TIPS Sør-Øst.
TIPS Sør-Øst tilbyr også opplæring av veiledere knyttet til REACT.
REACT er forkortelsen for den engelske tittelen: Relatives Education And Coping Toolkit. Les mer om REACT her.
Pegasus – Psykoedukativt kurs for voksne med ADHD og deres nærmeste.