Psykoedukativt familiesamarbeid
Metodebok i psykoedukativt familiesamarbeid
Denne metodeboken gir en innføring i psykoedukativt familiesamarbeid i en familiegruppe. Den er tilpasset norske forhold og er i tråd med nasjonale faglige retningslinjer, Pårørendeveilederen og Pakkeforløp for psykisk helse og rus.
Metodeboken inneholder oversettelse av manualen Clinicians’ Treatment Manual for Family-Focused Therapy for Prodromal Youth (FFT-PY). Dette er en manual for psykoedukativt familiesamarbeid som er spesielt rettet mot ungdom og unge voksne som er i risiko for, eller som har utviklet en psykose- eller bipolar lidelse.
I mange tilfeller vil det være viktig å kunne gjøre tilpasninger av familiesamarbeidet i forhold til hvilken diagnose, alder, funksjon og livssituasjon pasienten har. Det er også viktig å kartlegge familiens ressurser og utfordringer med å delta i et slikt samarbeid.På bakgrunn av denne tilpasningen av tilbudet har vi derfor utarbeidet en innledende del med introduksjon til hva et psykoeduaktivt familiesamarbeid er, og hvordan man kan gjennomføre et slikt samarbeid.
Metodeboken inneholder også en egen del knyttet til arbeid med flerfamiliegrupper, samt en del med arbeidsark. Disse kan også lastes ned som enkletfiler og benyttes i de ulike fasene av familiesamarbeidet. Man bør gjennomføre et gruppelederkurs i psykoedukativt familiesamarbeid for å drive gruppe. Der vil man også få opplæring i hvordan arbeidsboken kan benyttes og tilpasses.
Metodeboken er delt inn i fire deler
- Del 1: Hvordan starte et psykoedukativt familiesamarbeid (PDF)
- Del 2: Manual for gjennomføring av familiefokusert behandling ved alvorlig psykisk lidelse (PDF)
- Del 3: Manual for gjennomføring av psykoedukative flerfamiliegrupper (PDF)
- Del 4: Arbeidsark for gjennomføring av psykoedukativt familiesamarbeid (PDF)
Arbeidsark: Enkeltfiler til nedlasting
- Arbeidsark 1: Hva vi skal gjøre og hva vi kan forvente
- Arbeidsark 2A: Symptomer på mani
- Arbeidsark 2B: Depresive symptomer
- Arbeidsark 2C: Positive symptomer
- Arbeidsark 2D: Negative symptomer
- Arbeidsark 2E: Angst symptomer
- Arbeidsark 2F: Kognitive symptomer
- Arbeidsark 3: Hvordan jeg føler meg
- Arbeidsark 4: Faktorer som påvirker psykisk helse
- Arbeidsark 5: Beskyttende faktorer og risikofaktorer
- Arbeidsark 6: Kilder til stress
- Arbeidsark 6A: Kartlegge stress
- Arbeidsark 6B: Hvordan merker man stress
- Arbeidsark 7A: Stresstermometer
- Arbeidsark 7B: Stressmestringstermometer
- Arbeidsark 8A: Liste over mestringsstrategier
- Arbeidsark 8B: Medisiner
- Arbeidsark 9: Gode søvnvaner
- Arbeidsark 10: Hvordan kan familien være til hjelp
- Arbeidsark 11: Mestringsplan
- Arbeidsark 12: De 5 grunnleggende kommunikasjonsferdighetene
- Arbeidsark 13: Uttrykke positive følelser
- Arbeidsark 14: En person som gjorde deg glad
- Arbeidsark 15: Aktiv lytting
- Arbeidsark 16: Kartlegge kommunikasjonsferdigheter
- Arbeidsark 17: Fremme et positivt ønske om endring
- Arbeidsark 18: Tydelig kommunikasjon
- Arbeidsark 19: Uttrykke negative følelser om en bestemt oppførsel
- Arbeidsark 20: Uttrykke negative følelser ved en spesiell oppførsel
- Arbeidsark 21: Problemløsning
- Arbeidsark 21 tillegg: Tidslinje for problemløsningsmøte
- Arbeidsark 21A: Manual for problemløsningsmøte 45 minutter
- Arbeidsark 21B: Manual for problemløsningsmøte 60 minutter
- Arbeidsark 22: Arbeidsark for problemløsning
- Arbeidsark 23: Psykoedukativt familiesamarbeid - PEF
- Arbeidsark 24: Sjekkliste / møtestruktur
- Arbeidsark 25: Kommunikasjonsregler
- Arbeidsark 26: Sorteringsfilter
- Arbeidsark 27: Sjekkliste for alliansesamtaler med familien
- Arbeidsark 28: Sjekkliste for alliansesamtaler med pasient
- Arbeidsark 29: The Family Questionnaire
- Arbeidsark 30: The Family Questionnaire - Skåringsnøkkel
- Arbeidsark 31: Personens oppfatning av familiemedlemmers syn på seg
- Arbeidsark 32: Genogram
- Arbeidsark 33: Veiledning til utfylling av genogram
- Arbeidsark 34: Varselsignaler
- Arbeidsark 35: Sjekkliste kartlegging av mål for behandlingen
- Arbeidsark 36: Krise / mestringsplaner
- Arbeidsark 37: Evaluering - psykoedukativ familiegruppe
- Arbeidsark 38: Positiv reformulering av kritikk og tilhørende kunnskap og generalisering
Suppelerende arbeidsark
- Arbeidsark A: Hvordan kan skolen være til hjelp
- Arbeidsark B: Arbeidsark for søsken
- Arbeidsark C1: Stress- sårbarhetsmodellen
- Arbeidsark C2: Stress - sårbarhetsmodell
- Arbeidsark C3: Sårbarhet - stressmodell
- Arbeidsark D: Sårbarhet for psykose- og bipolar lidelse
- Arbeidsark E: Positive aktiviteter
- Arbeidsark F: Familiens rolle for å forhindre tilbakefall
Metodeboken er utarbeidet av Nasjonalt nettverk for psykoedukativt familiesamarbeid.
Spørsmål om publikasjonen kan rettes til Arbeidsgruppen for nasjonalt nettverk for psykoedukativt familiesamarbeid.
Ansvarlig redaktør for denne publikasjonen er ved TIPS Sør-Øst, Regional
kompetansetjeneste for tidlig intervensjon ved psykose, Oslo universitetssykehus.
Revidert utgave november 2020