FACT Oslo Sør

FACT Oslo Sør er en enhet under Søndre Oslo DPS, og består av tre behandlingsteam: FACT Østensjø, FACT Nordstrand og FACT Søndre Nordstrand. Teamene er oppsøkende og aktivt pågående, og gir et samlet og helhetlig behandlings- og oppfølgingstilbud til personer med alvorlig psykisk lidelse, ofte i kombinasjon med ruslidelse, og med alvorlig svikt i sosial fungering. Behandlingstilbudet gjelder pasienter fra bydelene Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand. Ansatte fra bydel og spesialisthelsetjenesten arbeider i samme team.

Tilbudet gis til personer over 18 år som over tid ikke har nyttiggjort seg av eksisterende stasjonære behandlings- og tjenestetilbud, og som trenger langvarig ambulant og fleksibel oppfølging på tvers av nivåer. Pasientene i målgruppen oppsøker i liten grad hjelpeapparatet på egenhånd.

Kriterier for inntak i FACT

• Bydelstilhørighet i Østensjø, Nordstrand eller Søndre Nordstrand bydel
  • Alvorlig psykisk lidelse eller begrunnet mistanke om dette
  • Alvorlig svikt i funksjonsnivå
  • Det er årsakssammenheng mellom funksjonssvikt og psykisk lidelse
  • Tilstanden er langvarig og gjennomgripende, tidligere behandlingstilbud har hatt begrenset effekt
  • Det er nødvendig med samordnet hjelp og oppfølging fra spesialist- og kommunehelsetjeneste
  • Samtidig bruk av rusmidler er ikke et eksklusjonskriterium

Leger og psykologspesialister kan henvise. Send henvisninger til Oslo universitetssykehus til sentralt henvisningsmottak.

• Mandag
  • Tirsdag
  • Onsdag
  • Torsdag
  • Fredag
  • Lørdag STENGT
  • Søndag STENGT
Pakkeforløpskoordinator treffes via vårt hovednummer 23 02 30 00.

Postadresse

Oslo universitetssykehus HF, Ullevål Søndre Oslo DPS Postboks 4956 Nydalen 0424 Oslo

Slik finner du fram

Oppmøtested