Illustrasjonsfoto

Regionalt palliativt team for barn og unge HSØ (PALBU)

Når et barn eller ungdom får en livstruende eller livsbegrensende sykdom, blir hver dag ekstra viktig. Et barnepalliativt team kan bistå pasienten, familien og helsepersonell gjennom rådgivning, veiledning og støtte.

5 årsjubileum for Regionalt palliativt team for barn og unge i Helse Sør-Øst

Femårsdagen for Regionalt palliativt team for barn og unge (PALBU) i Helse Sør-Øst ble markert 25. april på Barnesenteret på Ullevål sykehus og på Rikshospitalet fredag 26. april.

«Palliasjon» kommer fra det latinske ordet for «kappe», og barnepalliasjon skal være som et ekstra lag med beskyttelse for hele familien, sier Katarina Zwilgmeyer, teamets barnevernspedagog.

Sammensatt team

- Vi jobber for at barn og ungdom med livsbegrensende sykdom skal leve et godt liv sammen med sin familie, sier Solfrid Gjevik Festøy, spesialsykepleier i PALBU.

Teamet består av sykepleiere, psykolog, musikkterapeut og barneleger fra Barne- og ungdomsklinikken ved OUS. Alle i PALBU driver klinisk pasientbehandling ved siden av det regionale arbeidet, og har lang erfaring med alvorlig syke barn og unge.

- Vi driver med symptomlindrende behandling og helhetlig, tverrfaglig oppfølging over tid. Målet er best mulig livskvalitet for pasienten, foreldre og søsken, sier Anja Lee, fagansvarlig overlege i PALBU.

- Vi tar gjerne imot flere henvisninger, uansett hvilken seksjon eller avdeling i OUS pasienten tilhører, sier Lee.

Teamet jobber først og fremst indirekte, gjennom rådgivning og veiledning av helsepersonell, både i spesialist- og kommunehelsetjenesten.

- Men når et barn skal dø og familien ønsker å være hjemme den siste tiden, så kobles gjerne PALBU på, i tett samarbeid med Avansert hjemmesykehus for barn, sier Lee.

5 år med barnepalliasjon
En mann som holder en blå ballong

Program og informasjon om konferansen finner du her!

6. og 7.juni 2024

Barnepalliasjonskonferansen 2024
En hånd som holder en haug med blomster

Nasjonal kompetansetjeneste for palliasjon til barn og unge

Helse Sør-Øst har fått godkjent sin søknad om å etablere en nasjonal kompetansetjeneste for palliasjon til barn og unge.
Nasjonal kompetansetjeneste for palliasjon til barn og unge
Et fyrtårn midt i en vannmasse
Sist oppdatert 01.05.2024