Ekspertsykehuset

Schistosomiasis - diagnoseprogram initiert av OUS i gang

26 forskere og 15 studenter fra Sør-Afrika, Eswatini, Mosambik og Norge var i forrige uke samlet på BRIGHT Academy på Shelly Beach, sør for Durban. Institusjonen ble til etter en donasjon fra den norske ambassaden i Pretoria. På agendaen sto samordning av teamet som i løpet av de kommende fire år skal teste et nytt diagnoseverktøy for en parasittsykdom.

En gruppe mennesker som sitter rundt et bord
Dr. Eyrun Kjetland, ved enden av bordet, leder gruppen som er samlet denne uken. Foto: Kåre Melhus, OUS

Tekst: Kåre Melhus, kommunikasjonsrådgiver, Avdeling for Global helse, Oslo universitetssykehus (OUS). Foto: Kåre Melhus, OUS.

Bilde av Dr. Makua

Dr. Makua

Mini-kolposkopet, som nå ferdigstilles i Hellas, skal analysere vevsforandringer forårsaket av både livmorhalskreft og Female Genital Schistosomiasis (Bilharzia).

Under åpningsseremonien på University of KwaZulu-Natal, sa Dr. Manala Makua, som leder avdelingen for kvinnehelse i det sør-afrikanske helsedepartementet, at prosjektet "styrker en pasientfokusert heller enn en sykdomsfokusert tilnærming".

Hun understreket at "en sikrere diagnose både redder liv, og sparer begrensede økonomiske ressurser".

Ny teknologi

bilde av diagnoseverktøy

De to vevsforandringene (schistosomiasis og livmorhalskreft) ligner hverandre.
I land, der laboratorieundersøkelser sjelden kan gjøres, vil ny, billig bildegjenkjenningsteknologi forhåpentlig bidra til sikrere diagnose.

Det håndholdte verktøyet, om det fungerer slik vi ønsker, vil være tilgjengelig i langt større grad enn nåværende diagnoseverktøy. En testperiode skal avklare instrumentets diagnostiske presisjon og tekniske driftssikkerhet, samt avklare problemer med prosedyren.

Og siden instrumentet skal analysere skader i skjeden, er det nødvendig å kartlegge lokale, kulturelle reaksjoner.

​EU har bevilget 80 millioner kroner til bekjempelse av tropesykdommen som truer flere hundre millioner mennesker i Afrika når de kommer i kontakt med ferskvann.

Mange av disse bor på landsbygden.

Les mer: 80 millioner kroner til diagnoseverktøy​

Ferskvannsparasitten Bilharzia kan trenge gjennom huden og etterlate seg egg. Kvinners underliv er spesielt utsatt, noe som kan føre til infertilitet og økt risiko for HIV.
Internasjonal deltagelse​​​

bilde av Kåre Melhus

Kåre Melhus, kommunikasjonsrådgiver, Avdeling for Global Helse, OUS

Prosjektet har ni samarbeidende institusjoner i Europa og Afrika, og ledes av Dr. Eyrun F. Kjetland ved infeksjonsavdelingen/Avdeling for Global helse ved OUS.

Blant de afrikanske universitetene som deltar er University of KwaZulu-Natal (UKZN) og Durban University of Technology (DUT).

Med sine 85 publiserte artikler om Schistosomiasis siden 1994 og en PhD innenfor samme felt er professor Kjetland en ledende forsker på denne neglisjerte sykdommen.

Mangler fortsatt oppmerksomhet fra det afrikanske helsevesenet​

BRIGHT Academy begynte sin virksomhet i området sør for Durban i 2005. På det meste var 50 personer ansatt her.

Forskningen har så langt resultert i sju doktorgrader og 50 mastergrader. 160 gynekologer har fått utdanning i gjenkjennelse av sykdommen. Men til tross for all denne aktiviteten har Schistosomiasis ikke fått den nødvendige oppmerksomheten i det afrikanske helsevesenet.

Håpet er at testprosjektet som nå lanseres skal bidra til større oppmerksomhet om sykdommen, spesielt innen gynekologi og primærhelsetjenesten.

Bilde av studenter samlet på Bright academy
Minst 15 studenter, som arbeider med avhandlinger til PhD og Mastergrader, skal bidra til prosjektet ved å publisere vitenskapelige artikler om resultatene knyttet til prosjektet.
Foto: Kåre Melhus, OUS

I regi av Verdens Helseorganisasjon (WHO), skal prosjektet også lage et nytt opplæringsprogram i kolposkopi for helsepersonell fra områder der denne sykdommen stadig forekommer. Det skal gjøres tilgjengelig på nett og via en app for helsepersonell verden over.

Les også artikkel om nytt diagnostisk tilbud Schistosomiasis fra OUS

Avdeling for global helse - Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no)

Livmorhalsprøve (celleprøve og HPV-test fra livmorhalsen) - Helsenorge

BRIGHT Academy | Building Research and Implementation in Global Health Topics (brightresearch.org)