Protonbehandling

Utstyr for protonbehandling

Protonbehandling blir tilgjengelig i Norge i 2025. Skissebilde av et protonbehandlingsrom i det nye protonbygget på Radiumhospitalet: Helse Sør-Øst RHF/ Henning Larsen Architects, AART Architects, Momentum Arkitekter

Oslo universitetssykehus er det første sykehuset i Norge som vil tilby protonterapi, og Haukeland sykehus i Bergen starter opp like etter. Protonbehandling blir tilgjengelig i Norge i 2025. Protonterapi skal etableres som en flerregional behandlingstjeneste som sikrer kreftpasienter lik tilgang til behandling uavhengig av hvor de bor i landet.

Mer skånsom og presis

​Protonbehandling er en ny type strålebehandling for kreft. Den er mer skånsom og presis enn tradisjonell stråleterapi ved at den i større grad enn konvensjonell strålebehandling skåner friskt vev uten å redusere stråledosen til svulsten. Dette gir færre bivirkninger og langtidsskader.

Behandlingen passer spesielt godt for barn og unge og for pasienter med kreft i hode- og halsområdet som skal leve et langt liv etter at de er ferdige med kreftbehandlingen.

I dag sendes en del norske pasienter til utlandet for å få protonterapi, men vi regner med at et langt større antall pasienter vil få denne behandlingen når den blir etablert i Norge.​ Protonterapi vil redusere langtidsbivirkninger fra stråleterapi ved kreftbehandling.

Protonbygget på Radiumhospitalet

Protonterapibygget ved Radiumhospitalet skal stå ferdig i desember 2024 og pasientbehandlingen vil gradvis starte opp i 2025.

Bygget får to behandlingsrom og ett forskningsrom, hvor sistnevnte kan gjøres om til behandlingsrom dersom behandlingsbehovet øker fremover. Bygget skal i hovedsak romme det svært avanserte utstyret som kreves for å kunne tilby protonbehandling, men vil også inneholde annen aktivitet knyttet til stråleterapi på Radiumhospitalet.

Bygget består av to deler, en del med spesialbygde tykke betongvegger for å ivareta alle tekniske og sikkerhetsmessige krav som stilles til protonbehandlingsutstyret og en del med støttevirksomhet for strålebehandling.​

Integreres med forskning

Etableringen av protonterapi ved Oslo universitetssykehus betyr også mye for forskning på strålebehandling av kreftsykdommer i Norge. Forskningen vil bidra til at Oslo universitetssykehus har alle muligheter til å være i frontlinjen internasjonalt for nyutvikling av behandlingstilbudet innenfor strålebehandling.

Pasientbehandlingen skal integreres med forskning av høy kvalitet og i samarbeid med internasjonale miljø. Målet er å bidra til omfattende forskning og etablere ytterligere evidens for klinisk bruk av protonbehandling.

• Bruttoareal: ca. 9000 kvadratmeter er avsatt til protonterapivirksomheten.
  • Tre bunkere (stråleterapirom), hvorav ett rom er satt av til forskning.
  • Prosjektkostnad: 1 840 millioner kroner.
  • Leverandør av protonutstyr: Varian Medical system Scandinavia A/S.
  • Byggestart våren 2020, ferdigstillelse desember 2024, pasientbehandling i 2025.​

Innføring av protonbehandling til Norge

Protonterapi skal etableres som en flerregional behandlingstjeneste som sikrer kreftpasienter lik tilgang til behandlingen uavhengig av hvor de bor i landet. Behandlingen vil foregå i Oslo og Bergen, og starter opp i 2025. Arbeidet med innføring av protonbehandling til Norge er organisert som et nasjonalt virksomhetsutviklingsprosjekt. Les mer på nettsidene til Helse Bergen.

Innføring av protonbehandling til Norge
Bilde av protonbehandling.