Fem kjappe med Ingvild Kjerkol

Kjerkols ambisjoner for TSB om 10 år er at vi skal nå ut til flere pasienter enn i dag med gode og sammenhengende tjenester, hvor både somatikk og psykisk helse har videreutviklet seg.

Nasjonal kompetansetjeneste TSB
Publisert 12.12.2021
Sist oppdatert 07.09.2023
Ingvild Kjerkol
Foto: Esten Borgos, Borgos Foto AS

– Hvilke muligheter gir jobben din deg til å forbedre behandlingstilbudet til pasienter med rus- og avhengighetsproblemer?

– Den sentrale oppgaven for meg er å sørge for at TSB har nok ressurser og gode rammer for å utvikle seg som fagfelt. Fagfolkene må ha tid og rom til å utøve faget sitt. Derfor vil vi ha mindre rapportering og mer tid til pasientene.

– Hvilken forskjell ønsker du å gjøre som leder?

– Jeg vil se dem som står i tjenesten og gi dem tid og rom til å bruke kompetansen sin og møte pasientene.

– Hva er suksesskriterium nr. 1 i behandling av rus- og avhengighetslidelse?

– Individuell tilpasning og langvarig oppfølging og støtte er viktig. Vi mennesker er forskjellige, og det er også behovene for hjelp. Jeg mener det er behov for bedre​ samhandling mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten, og å styrke tilbudet med arbeid og aktivitet i behandlingen. I politikkutvikling vil dette være viktige perspektiver for oss fremover.

– Hvilken tidligere arbeidserfaring har inspirert deg mest i jobben du gjør nå?

– Jeg har jobbet med forskjellige ting. I skobutikk, med psykisk utviklingshemmede, som lærer og i næringslivet. Jeg har møtt folk i alle jobbene, og det har alltid slått meg hvor viktig akkurat det har vært. Det er også folk som inspirerer meg i jobben jeg gjør i dag.

– Hvor er TSB om 10 år?

– Om 10 år er TSB fortsatt egen spesialitet, hvor samarbeidet med både somatikk og psykisk helse har videreutviklet seg. Vi må sørge for gode basistjenester innen TSB i alle helseforetak, både øyeblikkelig hjelp, poliklinikk, ambulante tjenester og døgnbehandling. Vi skal nå ut til flere pasienter enn i dag ​ med gode og sammenhengende tjenester.

Kort om Ingvild Kjerkol

​​​Stilling: Helse- og omsorgsminister

Født: 18. mai 1975

Utdannelse: Jeg har studert psykologi og informatikk på NTNU, er høgskolekandidat i Drift og vedlikehold av edb-systemer fra Høgskolen i Sør-Trøndelag, og har en master i Kunnskapsledelse fra Nord Universitet.

På skrivebordet nå: Bilde av mannen min Rune, PC, håndkrem, skjermbriller og fullt av sakspapirer for å iverksette helsepolitikken i Hurdalsplattformen.​​​