Normerende virkemidler og produkter kan øke forståelsen hva som er god, kunnskapsbasert praksis i tjenestene. Eksempler på slike produkter i TSB er nasjonale faglige retningslinjer og veiledere, kvalitetsindikatorer og nasjonale pasientforløp. Hvem utarbeider hvilke virkemidler, hva er formålet med dem og hvor stor normerende kraft har de?
Helse- og omsorgsdepartementets myndighetskrav
Som statlig utøvende myndighet har departement og regjering sterkest mandat til å gi faglige råd. Rådene de gir for eksempel gjennom forskrift, er forankret i lov og rettslig bindende. Reglene i forskrift må følges, dersom en skal levere tjenester etter loven. Normeringsgraden er «skal» (se faktaboks).
Helsedirektoratets normerende produkter
Helsedirektoratet har et lovfestet ansvar for å utvikle og formidle råd og anbefalinger på områder med behov for nasjonal normering. Til det formålet utvikles normeringsprodukter som for eksempel retningslinjer, veiledere, og pasientforløp (tidligere kalt pakkeforløp).
Nasjonale faglige retningslinjer er anbefalinger som bør styre behandlingsvalg. Ved å følge oppdaterte faglige retningslinjer fyller du lovverkets krav om faglig forsvarlighet. Å velge løsninger som avviker vesentlig fra faglige retningslinjer, bør kunne begrunnes, dokumenteres og ha samtykke fra pasienten. Normeringsgrad angis i teksten i hver enkelt anbefaling ved at det skilles mellom skal, bør og kan-anbefalinger (se faktaboks). Et eksempel på en faglig retningslinje for TSB er Nasjonal faglig retningslinje for behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet.
Pasientforløp (tidligere pakkeforløp) beskriver standard pasientforløp organisert etter faser for utredning og behandling. Det angir kommunikasjon/dialog med pasient og pårørende, samt ansvarsplassering og konkrete forløpstider. Pasientforløp skal bygge på anbefalinger i faglige retningslinjer. For TSB gjelder Rusbehandling (TSB) - Helsedirektoratet
Veiledere skal veilede tjenester til å følge lov og forskrift på ulike områder. Anbefalingene i veilederne er på et overordnet nivå. Eksempel på en veileder i TSB er prioriteringsveileder for TSB.
Helsedirektoratets andre verktøy for kvalitetsforbedring
Helsedirektoratet har i tillegg et ansvar for å utvikle og formidle nasjonale kvalitetsindikatorer. Dette er virkemidler for å redusere uønsket variasjon, bidra til riktigere prioriteringer og heve kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene. Kvalitetsindikatorene kan handle om struktur (rammer og ressurser, kompetanse, registre), prosesser (aktiviteter i pasientforløpet) eller resultater (overlevelse, helsegevinst, tilfredshet). TSB måles på disse kvalitetsindikatorene.
Medisinske kvalitetsregistre er også et virkemiddel for å styrke kunnskapsbasert praksis i tjenestene. Formålet er å bidra til kvalitetsforbedring og forskning ved å dokumentere behandlingsprosess, behandlingskvalitet og behandlingsresultat for en gitt pasientgruppe. Det medisinske kvalitetsregisteret for TSB er KVARUS. Det er forskriftsfestet at TSB virksomheter skal melde inn relevante og nødvendige data til helseregistret KVARUS.
Etterlevelse av myndighetskrav og normeringsprodukter
Hvordan måles tjenestenes etterlevelse av myndighetskrav? Flere instanser er involvert i dette.
«Til tross for flere statlige strategier og planer på
psykisk helse-området og innføringen av flere pakkeforløp er det en risiko for
at de statlige virkemidlene ikke bidrar godt nok til å forbedre kvaliteten og
tilgjengeligheten i tjenestene.»
Riksrevisjonen, 2021