Medisinsk klinikk

Koronatesting av barn

Mange barn gjennomgår testing for korona. Det er viktig at du som forelder forbereder barnet på hva som skal skje som skal skje, hvorfor og hvordan.

Innledning

Som foresatt kan du bidra til en god opplevelse ved å ha med en leke, spill eller noe barnet kan engasjere seg i. Det er fint om du kan være skikkelig til stede i situasjonen sammen med barnet ditt (og kanskje legge vekk mobilen). Det kan også være fint å planlegge en liten belønning/feiring etter at jobben er gjort.

Henvisning og vurdering

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Det er viktig at du som forelder forbereder barnet på hva som skal skje som skal skje, hvorfor og hvordan. Informasjon/forberedelsen bør tilpasses barnets alder.

Yngre barn kan gjerne leke og undersøkelsen kan vises på en bamse. Det er fint om dere også kan legge en plan sammen; Sitte på fanget? Egen stol? Hjelpe og støtte hodet? Se på såpebobler eller telle, synge eller fortelle noe hyggelig? Her er noen forslag til hva du kan si:

  • «Du skal til teststasjonen for å gjøre en jobb for kroppen din. Og det er å ta en prøve slik at vi kan være sikre på at du ikke har Korona. Denne jobben er viktig for at du skal kunne være sammen med andre, leke, gå i barnehagen/på skolen og gjøre alt det du liker. Du kan ikke bestemme om du skal gjøre det, men du kan være med å bestemme hvordan. Dette får vi til sammen!»

Se gjerne på billedboken «Rasmus skal ta Korona-test» eller bruk litt tid på å se på utstyret når dere ankommer teststasjonen.

Her er noen forslag til hva du eller testpersonalet kan si:

  • «Dette er den lille tynne pinnen vi bruker for å sjekke Korona. Ser du den er myk på tuppen? Det er nesten som en malekost som vi maler litt med i halsen din – det kiler litt – og hvis vi teller 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 -  så er du ferdig».
  • «Og så bruker vi denne lille flate pinnen til å hjelpe til å holde tunga nede – den ser nesten ut som en iskrempinne – den skal bare ligge litt oppå tunga - akkurat som om du slikker på en is».
  • «Akkurat når du tar prøven er det fint om du kan se litt opp og holde hode i ro. Det kan være litt fint å få litt hjelp til å ha hodet rolig – for da går det lettere og kjennes bedre. Vi kan øve en gang sammen så du kjenner at det går fint».
  • «Din jobb er å holde kroppen rolig, min jobb heie på deg og å støtte hodet ditt litt hvis du trenger det og hans/hennes jobb er å ta prøven raskt og greit»

 

Under

Under selve testen er det viktig å erkjenne barnets smerteopplevelse og respons. Her er noen forslag til hva du eller testpersonalet kan si:

  • «Jeg ser at du synes dette er litt skummelt/vondt. Jeg passer på deg. Vi får til dette sammen». Unngå å si: «Du trenger ikke gråte». Si heller: «Det er helt ok å gråte – gjør det som hjelper».

Vær bevisst på din egen kommunikasjon og ditt eget kroppsspråk.

  • Unngå å si; Det er ikke farlig, det gjør ikke vondt (da hører barnet FARLIG, VONDT). Si heller; «Du vil kjenne det litt, men det er fort ferdig». «Det kommer til å gå fint. Du er trygg. Vi passer på».

For de minste minste kan det være trygt å sitte på fanget til en trygg forelder. Vis på bamse også for dem, la barnet få se på eller ta på det som skal brukes og si gjerne barnet noen enkle ord med rolig stemme:

  • «Litt inn i nesa og så ferdig».
  • «Mamma er her».

Etter

For å bidra til at barnet opplever mestring er det fint å gi en premie etterpå. Du kan også understreke alt barnet har fått til - uansett hvordan det går.

  • «Nå har du gjort en skikkelig god jobb for kroppen din!». 

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Fant du det du lette etter?